Prije godinu dana smo objavili jedan od radova koje nam je poslao professor Bassiouni. U znak sjećanja na ovog velikog čovjeka koji je puno uradio na dokumentiranju zločina u BiH, ali i na tome da se sazna istina o onome što se dešavalo tokom rata u BiH, ponovo objavljujemo tekst. Profesor Bassiouni bio je na čelu Ekspertne komisije, koju je osnovalo Vijeće sigurnosti, a koja je istraživala i prva izvijestila o ratnim zločinima u bivšoj Jugoslaviji 1993. godine, i objavila Završni izvještaj 1994.
“Želja da se zaštite mirovni pregovori dovela je do ograničenja za Komisiju od njenog osnivanja; ta želja nastavila je da utiče na rad Komisije, prihvatanje njenih nalaza, i na rad MKSJ. Lord Owen usvojio je pregovaračku strategiju temeljenu na jednakom tretmanu sve tri strane i uspostavljanju ’moralne ekvivalencije’ među njima. Owen se plašio da će istrage o ratnim zločinima ugroziti njegov rad; jer se brinuo – kako se pokazalo, s pravom – da će istrage pokazati da su najviše zločina počinili Srbi, a nakon njih Hrvati, dok su Bošnjaci bili glavne žrtve. Dok sam radio sa Komisijom, imao sam jedan naročito ilustrativan sastanak sa Lordom Owenom. Nakon što sam mu rekao da je Komisija istražila jednu masovnu grobnicu gdje se nalazilo 200 hrvatskih žrtava koje su ubili Srbi i jednu masovnu grobnicu sa 39 Srba koje su ubili Bošnjaci, Lord Owen je odgovorio: ’Profesore, morate istražiti tri masovne grobnice, svaku sa 200 tijela, razumijete li?’ To je bio školski primjer realpolitike: ’ekvivalencija’ je, zapravo, značila zanemarivanje mogućnosti da je bilo žrtava i počinitelja, ili uzimanje u obzir samo učesnika koji imaju uticaj na mogući ishod.”
Prema realističnoj, i pri tom
kompromiserskoj logici, prema kojoj je u Daytonu postignut sporazum,
zbog same činjenice da su zvaničnici SAD znali da je Milošević odgovoran
za mnoge zločine u Bosni on je postao još vrijedniji kao sagovornik – a
to saznanje je, pak, bilo inkompatibilno sa nepopustljivom politikom
podržavanja pravde. Iako politika igra centralnu ulogu u privođenju
međunarodnih zločinaca pravdi – ili, iako bez političke volje
međunarodni sudovi nikad ne bi bili osnovani – logika realpolitike
konzistentno je djelovala na podrivanju međunarodnog krivičnog prava,
koje bi trebalo donijeti i pravdu i mir. No, logika realpolitike, u
najboljem slučaju, kupuje privremena rješenja i primirje, ali ne trajni
mir
Ideja da je Slobodan Milošević možda
odgovoran za zločine u nasilnom raspadu Jugoslavije nije neuobičajena.
Zato je činjenica da Milošević do 2001. nije bio optužen za zločine
počinjene u Hrvatskoj i Bosni još 1991. godine – zločine čiji su obim i
žestina bili šokantni i opće poznati – u najmanju ruku zbunjujuća. Ovo
poglavlje istražuje to odgađanje, koje se odvijalo u tri faze: efektivna
nekažnjivost tokom prvih ratnih godina kada se uporno pregovaralo o
mirovnim planovima; povlačenje implicitne zaštite vođama bosanskih Srba
uz konsolidaciju “Miloševićeve strategije” 1995; i konačno, napuštanje
te strategije u krizi na Kosovu, zbog koje je optužnica izgledala
poželjno.
Tako je odgađanje proisteklo iz prodorne, ali
neumjesno upotrijebljene logike realpolitike koja je – smatrajući da su
upravo najopasniji i najnasilniji krivci najpresudniji za mirotvorni
proces – postavila lažnu dihotomiju između traženja mira i traženja
pravde. Učinak tog pristupa bio je uskraćivanje finansiranja,
informacija i presudne podrške sudskim mehanizmima, što su bili pritisci
na koje je Tužiteljstvo Haškog tribunala neizbježno reagiralo.
Dugo putovanje, i zbunjujuće pitanje
Suđenje
je kulminacija mnogih događaja: otkrivanja činjenica, kanalisanja putem
formalnog pravnog procesa; istrage da bi se skupili dokazi; i konačno,
podizanja krivične optužnice. Taj proces je čest u domaćim sistemima,
ali je složeniji i teže ga je razumjeti u međunarodnim suđenjima, koja
su historijski bila ad hoc, uslovljena političkim razlozima i slučajnim
faktorima koji su rijetko dio javnih izjava. To je, svakako, bilo tačno
za zamršen slijed događaja koji su doveli do optužnice protiv Miloševića
– ili bolje, koji nisu doveli do njegove optužnice. Budući da je on u
konačnici optužen za zločine počinjene još 1991. – zločine čiji su obim i
žestina bili šokantni i opće poznati –zašto protiv Miloševića nije
podignuta optužnica od osnivanja MKSJ 1994. i rata na Kosovu 1999. i,
očigledno, čak ni otvoren dosije za ispitivanje – najblaže rečeno je
zbunjujuće.
Pomisao da je Milošević, možda, odgovoran za zločine u
nasilnom raspadu Jugoslavije nije bila nepoznata, pa čak ni
neuobičajena predodžba; zapravo, to su mislili mnogi. Na primjer, krajem
1992. na izmaku Bushove administracije, ali još rano u ratu u Bosni,
Lawrence Eagleburger održao je čuveni govor “gdje je stvari nazvao
pravim imenom”, i u kojem je objavio da su SAD identificirale
Miloševića, između ostalih, kao osumnjičenog ratnog zločinca kojem bi
trebalo suditi za njegovo djelovanje. I drugi učesnici tvrdili su da bi
Milošević mogao, i trebao biti optužen za zločine zbog svojih poteza u
Hrvatskoj i Bosni.
Oživljena provedba međunarodnog krivičnog prava nije bila bez političkih
ograničenja. Kao što pokazuje priča o dugo odgađanoj optužnici protiv
Miloševića, realpolitika ostala je najvažnija. Bavljenje međunarodnim
krivičnim pravom moralo se povinovati uočenim imperativima međunarodne
diplomatije
Gotovo da je postojao institucijski okvir na
osnovu kojeg je optužnica bila zamisliva. 1992, nekoliko mjeseci prije
Eagleburgerovog govora, Vijeće sigurnosti osnovalo je Ekspertnu
komisiju, koja je istraživala i prva izvijestila o ratnim zločinima u
bivšoj Jugoslaviji 1993. godine, i objavila Završni izvještaj 1994;
prije kraja ratova u Bosni i Hrvatskoj osnovan je aktivni Sud, sa
ovlaštenjima koja su jasno omogućavala vođenje krivičnog postupka protiv
visokih političkih ličnosti poput Miloševića. Te institucije
predstavljale su važan napredak u međunarodnom krivičnom pravu – kariku
koja je nedostajala, na izvjestan način, između Nirnberga i Tokija i
svijeta poslije Hladnog rata, u kom su se sudovi namnožili. Međunarodni
krivični sud ponovo se pojavio na sceni međunarodnih odnosa.
Ali
ta oživljena provedba međunarodnog krivičnog prava nije bila bez
političkih ograničenja. Kao što pokazuje priča o dugo odgađanoj
optužnici protiv Miloševića, realpolitika ostala je najvažnija.
Bavljenje međunarodnim krivičnim pravom moralo se povinovati uočenim
imperativima međunarodne diplomatije. Put do optužnice bio je dug zbog
podjela između velikih sila – podjela zasnovanih na pogrešnom uvjerenju
da su mir i pravda nespojivi i da jedini mogući put do mira zahtijeva
moralnu ekvivalenciju između zaraćenih strana – i prateće nespremnosti
tih sila da podrže sudski proces kao dio mirovnih pregovora. Izučavanje
tog puta pokazuje nam da kad se traga za mirom nauštrb pravde, svijet
ostaje i bez jednog i bez drugog. Odgovorni za zločine i dalje će ih
vršiti jer vide – potpuno tačno – da ih upravo njihova sposobnost da
vrše zločine čini vrijednim mirotvornim partnerima, u perverznom ciklusu
kuđenja i ustupaka. Ponude za oslobađanje od krivice i blefiranja o
vođenju krivičnog postupka – taktička pravna sredstva realpolitike –
mogu stvoriti polituru mira i pravde, ali ne stvarni mir i pravdu.
Potraga za mirom, i njegova cijena
Putovanje
do optuživanja Miloševića počelo je Rezolucijom 780, koja je osnovala
Ekspertnu komisiju, ali čak je i ta Rezolucija imala svoju političku
historiju koja je uticala na ono što je slijedilo. Zorni i obznanjeni
slučajevi koncentracionih logora i etničkog čišćenja – koji su toliko
podsjećali na II svjetski rat a desili se tako brzo poslije kraja
Hladnog rata, sa ponovnim procvatom interesa za internacionalizam i UN –
bili su poticaj da se nasilje ne tretira samo kao politički i
diplomatski problem, nego kao i problem zakona.
Slobodan MiloševićU
ljeto 1992, britanski i francuski mediji objavili su priloge o
zatočeničkim objektima, koji su izazvali gnjev javnosti i doveli do
Londonske konferencije, gdje su se sastali predstavnici 20 država i vođe
bivših jugoslovenskih republika da bi riješili nasilje. U septembru,
ministar vanjskih poslova Njemačke, Klaus Kinkel, prvi je na Generalnoj
skupštini UN-a predložio osnivanje suda; iako se to nije uradilo još
godinu dana, Vijeće sigurnosti – koje je već opisalo svoju zabrinutost
zbog sukoba pomoću kategorija međunarodnog humanitarnog prava – u
oktobru je osnovalo Komisiju.
Tokom pregovora, SAD su tražile
aktivnu Komisiju, sposobnu za istraživanje zločina koji su se vršili,
dok Velika Britanija i Francuska nisu namjeravale da stvarno osnuju
djelotvornu Komisiju: te zemlje insistirale su da se Komisija finansira
samo iz postojećih sredstava UN-a umjesto da se sredstva osiguraju
Rezolucijom. To je u praksi smanjilo mogućnosti za nezavisnom istragom i
otežalo skupljanje i čuvanje informacija koje bi se mogle upotrijebiti
kao dokazni materijal u optužnicama.
Zašto su se dvije navodne
pristalice Komisije u praksi toliko njoj protivile? Velika Britanija i
Francuska opirale su se aktivnoj Komisiji iz straha da će ona nepovoljno
uticati na mirovne pregovore. Na Londonskoj konferenciji, Lord David
Owen, bivši britanski ministar vanjskih poslova koji je predstavljao
Europsku uniju, i Cyrus Vance, bivši američki ministar državni sekretar
koji je predstavljao UN, bili su zaduženi za pregovore. Lord Owen je
nastojao da postigne politički dogovor, čak i po cijenu pravde za žrtve;
aktivistička Komisija mogla bi otkriti informacije nezgodne za lidere
sa kojima je pregovarao i spriječiti tip političkog pogađanja kojim se u
prošlosti postizao mir. Owenov radikalan realizam – i, implicitno,
njegove popustljive pretpostavke o lokalnim akterima – očigledan je u
zloglasnom trenutku retoričke deflacije kada je, u svojstvu pregovarača
Europske zajednice, upozorio stanovništvo o čijoj je budućnosti
pregovarao: “Nemojte, nemojte, nemojte živjeti u snu da će zapad doći i
riješiti ovaj problem. Nemojte sanjati taj san.”
Dalja motivacija
za Britance i Francuze da minimiziraju bilo kakvu moguću provokaciju
Beograda bili su veliki kontingenti ove dvije zemlje u Zaštitnim snagama
Ujedinjenih nacija (UNPROFOR). Zbog svog mandata da čuva mir, UNPROFOR
nije imao adekvatno artiljerijsko naoružanje i pokriće iz zraka; snage
su bile razbijene u male jedinice, zbog čega su bile ranjive pred
lokalnim snagama. Oni su, praktično, bili taoci rata.
(Tokom
rata u Bosni bilo je slučajeva uzimanja talaca, ali je najekstremniji
primjer toga kako su slabo naoružane mirovne snage postale prepreka
odlučnoj akciji – i poluge za uticaj na politiku – holandske snage koje
su čuvale Srebrenicu; Richard Holbrooke izrazio je stav da su “Britanci,
Francuzi i Holanđani napravili neki privatni dogovor, čiji detalji nisu
zabilježeni, ali koji je sigurno napravljen, da će iskoristiti svoj
položaj u NATO da ulože veto na bilo kakve zračne napade dok holandske
trupe bezbjedno ne izađu iz Srebrenice.”)
Ali njihove trupe ipak
su bile tamo, što je Velikoj Britaniji i Francuskoj omogućavalo da
izvrše uticaj na operacije UN-a, što su i radile da bi uticale na
raspravu o Komisiji kao i kasnije, da ubijede druge članice Vijeća
sigurnosti da glasaju u skladu sa njihovim nacrtom rezolucije vezane za
angažman UN u bivšoj Jugoslaviji. (Odličan primjer je priča iza
Rezolucije 836, koja se oslanjala na memorandum Francuske o stvaranju
sigurnih zona u Bosni a da nije obezbijedila mandat za energičnu
zaštitu. London i Pariz upustili su se u opsežno lobiranje kako bi
ubijedili sve članice Vijeća sigurnosti da glasaju za nju.)
Osim
neposredne brige za zaštitu svojih snaga i dogovoreni mir, Britnaci i
Francuzi imali su šire geostrateške interese koji su uticali na
bavljenje sudskim istragama. I jedni i drugi htjeli su da postanu
uticajni u svijetu poslije Hladnog rata u kojem su SAD bile dominantna
sila, a ujedinjena Njemačka se preporodila. Zato ih je poziciona logika
podsticala da se protive onom što su podržavali Njemačka i SAD, a njihov
vojni angažman davao im je politički kapital kako bi bili protuteža
ulozi Njemačke i SAD. (I Velika Britanija htjela je da izbjegne da
nezavisna Bosna postane „muslimanska država“ u Evropi.)
To ne
znači da se Francuzi i Britanci nisu brinuli zbog izvještaja o etničkom
čišćenju, ili da nisu bili svjesni Miloševićeve uloge – ustvari, njihovi
mirovni pregovori implicitno su se temeljili na shvatanju da su lideri
kao što je Milošević u poziciji da kontrolišu nasilje na terenu. Ali
njihovi strateški interesi bili su dodatni razlozi da se protive
aktivnoj Komisiji koja bi se možda fokusirala na visoko pozicionirane
srpske lidere, koje su smatrali ključnim za pregovore koji će, kako su
mislili, i donijeti mir i pomoći njihovim interesima.
Srbija je imala snažnu podršku u Rusiji, i tradicionalno a i zbog
ekonomskih interesa, uključujući i to što je Rusija bila glavni
dobavljač oružja Srbiji. Rusija se protivila svakom intervencionističkom
presedanu jer se bavila vlastitim sukobom u Čečniji i bila zabrinuta za
krhkost vlastite federacije
Sa svoje strane, SAD i Njemačka
imali su svoje razloge za podržavanje rada Komisije. Predsjednik
Clinton nije ispunio (doduše nejasna) obećanja iz kampanje vezana za
intervenciju SAD u bivšoj Jugoslaviji, kojoj se protivio državni
sekretar Warren Christopher. (N.Y. TIMES, 30. juli 1992. gdje se citira
Clinton: “Ako Srbi nastave kršiti odredbe trenutnog dogovora o obustavi
vatre,” rekao je, “SAD bi trebale predvoditi u traženju ovlaštenja od
Vijeća sigurnosti UN za zračne udare protiv onih koji napadaju one što
dostavljaju pomoć”; Bill Clinton, TV debata između Busha, Clintona i
Perota, 11. oktobar 1992. “Slažem se da ne možemo dozvoliti da se
kopnene snage uključe u kaljugu Bosne ... Aplaudiram zoni zabrane
letova. Mislim da trebamo pooštriti embargo na vladu u Beogradu i mislim
da moramo razmisliti o tome da li da sad skinemo embargo Bosancima jer
oni sad nisu u fer borbi sa teško naoružanim protivnikom koji odlučno
provodi etničko čišćenje. Ne možemo se zaglibiti u blato, ali moramo
uraditi ono što možemo”; N.Y. TIMES, 5. juni 1995, “Državni sekretar
Warren Christopher... upozorio je Bijelu kuću da ne razmatra (mogućnost
korištenja kopnenih snaga), tvrdeći da se to može pogrešno shvatiti kao
obećanje mnogo veće uloge Amerike od one koju je administracija
namjeravala da ima.)
Podržavanje Komisije bio je način da se
pokaže da SAD nešto rade i da su napredovale dalje od pozicije koju je
artikulisao bivši državni sekretar James Baker, koji je američku
politiku sažeo u često citiranoj izjavi: “Mi nemamo psa u ovoj borbi.”
Osim toga, ambasadorka u UN-u, Madeleine Albright, lično je bila
zainteresirana za nastavljanje baštine Ninberga. Slično tome, podrška
Njemačke dijelom je bila funkcija njene domaće političke kulture i
ciljeva vanjske politike; nestrpljivost Njemačke da prizna nezavisnost
Hrvatske i Slovenije i usprotivi se agresiji Srbije vjerovatno je
povezana sa njenim imidžom poslije II svjetskog rata. A općenito, u
mjeri u kojoj je bilo vjerovatno da će Komisija otkriti masovne zločine
Srba, ona je služila i interesima država koje su željele da se usprotive
srpskoj hegemoniji i podrže svoje klijente u regiji koji su tek stekli
nezavisnost. (Milošević je pokazao da je svjestan historije njemačkih
interesa na Balkanu na početku svoje odbrane, jer je naveo želju
Njemačke da uništi Jugoslaviju i stvori niz malih satelitskih država u
regiji, kojim bi Njemačka mogla dominirati.)
Srbija je imala
snažnu podršku u Rusiji, i tradicionalno a i zbog ekonomskih interesa,
uključujući i to što je Rusija bila glavni dobavljač oružja Srbiji.
Rusija se protivila svakom intervencionističkom presedanu jer se bavila
vlastitim sukobom u Čečniji i bila zabrinuta za krhkost vlastite
federacije. Tako, iako se nije protivila stvaranju Komisije, Rusija nije
bila njome oduševljena. Ostale europske zemlje imale su strateške i
uskogrude interese koji su kočili koncenzus o aktivnoj istrazi.
Svi
ti vanjski akteri bili su materijalno zainteresirani za konačni ishod, a
niko nije želio proširivanje rata; zato su svi bili skloni, ili su
barem pristali na mirovne pregovore kao najbolju opciju. Mir između
Srbije i Hrvatske bio je moguć, ali Bosna je bila teži problem i
prijedlozi pregovarača da se kontrola podijeli odražavali su, naizgled,
inkompatibilne programe zaraćenih strana. U tom kontekstu, energična
istraga bile je nezgodna za strane koje su bile sklonije nalaženju
rješenja putem pregovora: Bosna nije smjela izgledati kao žrtva etničkog
čišćenja, sistematskih silovanja i zločina protiv čovječnosti, jer se
viktimizirana nacija teško može žrtvovati agresorima.
Postojeći dokazi: Šta je otkrila istraga Komisije
Ipak,
iako Ekspertna komisija nije imala veliku podršku, ona je imala određen
mandat. Sa grantovima od fondacija, Komisija je mogla početi rad sa
volonterskim osobljem koje se sastojalo od advokata i studenata prava;
kasnije je izvjestan broj država osnovao zakladu UN iz koje bi se
plaćale ekshumacije i intervjui. Podjednako presudno bilo je to što su
se, do vremena kad se Komisija osnovala, ratovi počeli odvijati po
jasnom, u nekim oblastima čak i statičkom obrascu. Frontovi u Hrvatskoj
velikim dijelom su se stabilizirali. U Bosni, situacija je još bila vrlo
fluidna, ali su se mnogi frontovi rano ocrtali i ostali relativno
fiksirani. To je značilo da je istraga bila marginalno više moguća.
U
tom kontekstu, Komisija je počela ekshumirati tijela iz masovnih
grobnica (uz pomoć 35 holandskih vojnika), vršiti forenzička ispitivanja
i intervjuisati izbjeglice. Četrdesetočlani tim žena – advokata,
specijalista za mentalno zdravlje i tumača, intervjuisao je 223 žene –
žrtve silovanja i svjedokinje. Jedan član Komisije pripremio je
izvještaj o etničkom čišćenju u Prijedoru, na osnovu oko 400 intervjua
sa svjedocima.
Te istrage počele su u jesen 1993. godine, ali je u
decembru pravni savjetnik UN-a obavijestio Komisiju da će njen mandat
prestati 30. aprila 1994. Tako se sav dokazni materijal zasnovan na
terenskom istraživanju morao prikupiti u roku od oko još šest mjeseci.
Takav raspored onemogućio je ispitivanje mnogih svjedoka silovanja i
ekshumacije iz masovne grobnice u Vukovaru zbog zime u Hrvatskoj. Moguće
je da se to uradilo zato što je u to vrijeme već bio osnovan Tribunal, a
UN su željele da izbjegnu suvišne institucije. Ipak, meni u to vrijeme
nije bilo jasno zašto se mandat Komisije ukinuo tako brzo –
naposlijetku, i MKSJ, i sam bez velikih finansija, bio je pogođen kad se
Komisija proizvoljno ukinula dok je trebalo uraditi još posla – i to ni
do danas ne mogu objasniti.
Mir između Srbije i Hrvatske bio je moguć, ali Bosna je bila teži
problem i prijedlozi pregovarača da se kontrola podijeli odražavali su,
naizgled, inkompatibilne programe zaraćenih strana. U tom kontekstu,
energična istraga bile je nezgodna za strane koje su bile sklonije
nalaženju rješenja putem pregovora: Bosna nije smjela izgledati kao
žrtva etničkog čišćenja, sistematskih silovanja i zločina protiv
čovječnosti, jer se viktimizirana nacija teško može žrtvovati agresorima
Ipak,
čak i ove skraćene istrage pokazale su da je Owenova zabrinutost
opravdana. Ono što su te istrage otkrile – usred detalja o ubistvima,
zatočavanju, deportacijama, silovanjima na svim stranama – bilo je to da
su najviše zločina počinile srpske snage, po konzistentim obrascima
koji su pokazivali na Saveznu Republiku Jugoslaviju (SRJ). Miloševićevi
otisci prstiju i stopala vidjeli su se u cijelom ratu u Hrvatskoj i
Bosni; svi dokazi ukazivali su na to da je on imao ulogu ili mozga
cjelokupne strategije ili onog ko je odobravao njene određene aspekte.
Dokazi
u Završnom izvještaju Komisije pokazali su da ratovi u Hrvatskoj i
Bosni sadrže politiku etničkog čišćenja i sistematskih silovanja od
strane srpskih snaga, i da su te snage djelovale uz znatnu podršku iz
SRJ. Tokom cijelog rata u Bosni JNA, a zatim Vojska Jugoslavije bile su
aktivno uključene tako što su snabdijevale VRS oružjem i municijom;
samom VRS komandovali su bivši oficiri JNA i VJ – uključujući i više
dužnosnike premještene iz Beograda, gdje je Mladić bio registrovan na
spisku oficira. To je bio jedan od ranih trikova koje je Milošević
koristio kao način da održi prividnu osporivost umiješanosti Srbije u
rat u Bosni, ali bi načelniku štaba VJ bilo nemoguće snabdijevati VRS i
srpske paravojne jedinice tako ekstenzivno bez Miloševićevog znanja.
Naročito
je zanimljivo statističko istraživanje koje je Komisija izvršila o
granatiranju Sarajeva. U aneksima Završnog izvještaja dnevno se bilježi
broj ispaljenih granata, pogođeni ciljevi i nastale žrtve. Dio studije
pratio je dnevna granatiranja naspram političkih pregovora. Tokom
pregovora kojima su rukovodili Vance-Owen, granatiranje se smanjivalo
kako su pregovori napredovali pozitivno; kad su se postigli sporazumi u
Ženevi, Njujorku ili Parizu, srpsko granatiranje bi prestalo. Nasuprot
tome, kad pregovori ne bi uspjeli, granatiranje bi eskaliralo, ponekad
do 3.000 granata dnevno. Veze između stope granatiranja i političkih
pregovora koji su obuhvatali sve tri strane – često Miloševića, Tuđmana i
Izetbegovića ili njihove predstavnike – ne bi bilo da nije bilo
direktne veze između pozicija Miloševića i bosanskih Srba tokom tih
pregovora, pri čemu je granatiranje služilo kao element kazne ili
nagrade koju su Srbi namjenjivali Bošnjacima.
Čak i skraćene istrage pokazale su da je
Owenova zabrinutost opravdana. Ono što su te istrage otkrile – usred
detalja o ubistvima, zatočavanju, deportacijama, silovanjima na svim
stranama – bilo je to da su najviše zločina počinile srpske snage, po
konzistentim obrascima koji su pokazivali na Saveznu Republiku
Jugoslaviju (SRJ). Miloševićevi otisci prstiju i stopala vidjeli su se u
cijelom ratu u Hrvatskoj i Bosni
(U Završnom izvještaju
nema direktnih dokaza o Miloševićevim naredbama ili direktnim
informacijama Miloševiću u vezi granatiranja i logički je moguće
objasniti tu vezu akcijama koje su poduzete na nivou Pala a ne Beograda.
Međutim u izvještaju se analiziraju veze između Romanijskog korpusa i
VJ, i kao što ćeo vidjeti u Zaključku, potrebna je samo teorija
udruženog zločinačkog poduhvata koju je Tužilaštvo kasnije primijenilo u
fazi Bosne da bi se objasnila veza sa Miloševićem.)
Sve ovo
brižljivo je dokumentirano u Završnom izvještaju Komisije – na 3.500
stranica Aneksa, 74.000 stranica dokumenata, 300 sati video snimaka i
3.000 fotografija – koje su stavljene na raspolaganje Tužiteljstvu
novoosnovanog MKSJ. U to vrijeme, Tužiteljstvo je tvrdilo da su
informacije možda nepouzdane zbog lanca nadzora nad njima, ili pitanja
vezanih za pouzdanost svjedoka, ali čak i da je to tačno, informacije u
tim dokumentima mogle su predstavljati temelj za nove istrage. Sve u
svemu, one su davale sveobuhvatnu sliku Miloševićeve odgovornosti, i
mogle su biti osnova za optužbu – ali do toga nije došlo.
Preporođena realpolitika: ograničenja za djelotvoran MKSJ
Budući
da je istražiteljski mandat Komisije bio kontroverzan, on nije
predviđao nikakve mehanizme za pokretanje sudskog postupka protiv
pojedinaca, pa čak ni za davanje preporuka o pokretanju sudskih
postupaka. Umjesto toga, Rezolucija 780 zahtijevala je da Generalni
sekretar “podnese izvještaj Vijeću o zaključcima Ekspertne komisije i da
te zaključke uzme u obzir prilikom davanja preporuka za odgovarajuće
dalje korake.”
Početkom 1993, sve veća kriza u Bosni i
privremeni izvještaj Komisije, utrli su put upravo za takav mehanizam.
Kako su očekivanja Owenove mirovne opcije blijedila, došlo je do
ponovnih pritisaka da se poduzme ono što se činilo logičnim narednim
korakom. Osnivanje Tribunala tog maja bila je još jedna pobjeda za
oživljavanje međunarodnog krivičnog prava – ali pobjeda koja pokazuje i
daljni uticaj realpolitike u davanju miru prioriteta nad pravdom.
Richard GoldstoneDržave
koje su kombinirale retoričku podršku Komisiji sa tihim naporima da
ograniče njenu djelotvornost nastavile su tu strategiju i sa Tribunalom.
Bila su očigledna ista finansijska ograničenja, a države su i dalje
imale moć da daju ili zadržavaju informacije presudne za sačinjavanje
optužbi protiv višeg rukovodstva. Pa i prije toga, godina i po koliko je
trebalo da se imenuje glavni tužitelj, možda je najjasniji primjer
indirektnog ograničenja. Prvi imenovani tužitelj, Ramon Escovar Salom iz
Venecuele, formalno je bio na tom položaju od oktobra 1993. do februara
1994, ali očigledno nikad nije bio u poziciji da stvarno počne raditi –
što je faktor koji se, daleko od toga da je bio iznenađenje, izgleda
smatrao pozitivnom kvalifikaicjom za taj posao. (Ralph Zacklin, viši
dužnosnik UN iz Britanije, bio je svjestan toga da Escovar ne može
stupiti na dužnost barem nekoliko mjeseci, ali mu je ipak savjetovao da
ostane na tom položaju a da ne obznanjuje činjenicu da je nedostupan.)
Richard Goldstone imenovan je tek u augustu 1994. i dokle god nije bilo
stvarnih istraga ni optužbi, nije trebalo ništa opstruirati.
Štoviše,
time što su izabrale Goldstonea, velike sile odabrale su određenu osobu
s određenim pristupom. Goldstone je bio politički lukava osoba, i bilo
mu je stalo da osigura egistencijsko preživljavanje MKSJ kao
institucije. Shvatio je da najkraći put podrazumijeva održavanje
suđenja, a to je nužno značilo da se ide za pojedincima do kojih se
odmah moglo doći. Neka drugačija logika bi, naravno, mogla savjetovati
da se traga za onim koji su bili najodgovorniji, da se oni promptno
osude i čeka šta će se desiti, ali su cilj prvih presuda – usprkos
tvrdnji u Rezoluciji 827 i obznanjene namjere Tužiteljstva da sudi
najodgovornijima – počinitelji na niskom nivou. Nema dokaza o direktnom
uplivu velikih sila na Goldstoneovu tužiteljsku strategiju, ali nema
dokaza ni o bilo kakvim potezima koji bi ga podstakli da od početka sudi
licima na višim nivoima. Za one kojima je najveći prioritet bilo
postizanje dogovorenog mira, Goldstoneov pristup nije bio kontradikcija.
Stalni
prioritet velikih sila bilo je političko rješenje koje bi prekinulo
borbe, a da bi to postigli bili su spremni da pregovaraju sa istim
pojedincima koje su Komisija i Tribunal neizbježno trebali istražiti. Te
ljude – Miloševića, Tuđmana, Karadžića, Mladića – velike sile i UN
tretirale su kao logične lidere, a njihov značaj i uticaj je, zbilja,
samo rastao. Miloševića su, čak, primili u Jelisejskoj palati. Upravo je
to davanje prioriteta miru nad pravdom dovelo do tolikih birokratskih i
finansijskih zapreka koje su se bacale na put Tribunala i koje su mu
sprečavale da dobije dokaze o kažnjivosti. Zbog toga je, iako je
privremeni izvještaj Komisije iznio na svjetlo zločine i pomogao da se
razvije politički zamah za osnivanje MKSJ, Tribunal koji je iz toga
proistekao u početku, kao i Komisija, bio krezub.
Mir putem ustupaka: Strategija moralne ekvivalencije
Želja
da se zaštite mirovni pregovori dovela je do ograničenja za Komisiju od
njenog osnivanja; ta želja nastavila je da utiče na rad Komisije,
prihvatanje njenih nalaza, i na rad MKSJ. Lord Owen usvojio je
pregovaračku strategiju temeljenu na jednakom tretmanu sve tri strane i
uspostavljanju “moralne ekvivalencije” među njima. Owen se plašio da će
istrage o ratnim zločinima ugroziti njegov rad; jer se brinuo – kako se
pokazalo, s pravom – da će istrage pokazati da su najviše zločina
počinili Srbi, a nakon njih Hrvati, dok su Bošnjaci bili glavne žrtve.
Dok
sam radio sa Komisijom, imao sam jedan naročito ilustrativan sastanak
sa Lordom Owenom. Nakon što sam mu rekao da je Komisija istražila jednu
masovnu grobnicu gdje se nalazilo 200 hrvatskih žrtava koje su ubili
Srbi i jednu masovnu grobnicu sa 39 Srba koje su ubili Bošnjaci, Lord
Owen je odgovorio: “Profesore, morate istražiti tri masovne grobnice,
svaku sa 200 tijela, razumijete li?” To je bio školski primjer
realpolitike: “ekvivalencija” je, zapravo, značila zanemarivanje
mogućnosti da je bilo žrtava i počinitelja, ili uzimanje u obzir samo
učesnika koji imaju uticaj na mogući ishod.
Lord David Owen
Lord
Owen usvojio je pregovaračku strategiju temeljenu na jednakom tretmanu
sve tri strane i uspostavljanju “moralne ekvivalencije” među njima. Owen
se plašio da će istrage o ratnim zločinima ugroziti njegov rad; jer se
brinuo – kako se pokazalo, s pravom – da će istrage pokazati da su
najviše zločina počinili Srbi, a nakon njih Hrvati, dok su Bošnjaci bili
glavne žrtve
To nije bila čak ni istinska
neutralnost: Owen je stvarno prihvatio priču srpske propagande da se
sukob temelji na drevnoj mržnji i da su zaraćene strane podjednako
odgovorne za nasilje, jer je ona bila zgodna za njegov cilj da nađe mir,
a da se ne mora brinuti za pravdu za žrtve. Time je cilj UN-a da se
održi nepristrasnost otišao predaleko – do pokušaja, ne samo da izbjegne
omiljenu priču bilo koje strane nego da ustanovi neku alternativnu
istinu i djeluje na osnovu nje. Efekat je, naravno, bio to da je onima
koji su bili najsposobniji da stvore nasilje dao ulogu partnera u
mirovnim pregovorima.
Bitni partneri: Američke neprilike s Miloševićem
Iako
su podržavale Komisiju i Tribunal, SAD su, zapravo, prilično oklijevale
da se agresivno upuste u istrage o zločinima i kršenjima ljudskih prava
u bivšoj Jugoslaviji. Tokom predizborne kampanje, Predsjednik Clinton
govorio je o strategiji “ukini i udari”, tj. ukidanja embarga na uvoz
oružja Bosni i poduzimanja zračnih napada na bosanske Srbe, ali kad je
stupio na dužnost njegova administracija u početku nije imala apetita za
energične vojne intervencije i više je naginjala uzdržavanju – i
ekvivalenciji – sličnom onom koje su imali Britanci i Francuzi.
Kada
su se, počevši od 1994, SAD i njeni saveznici iz NATO saveza počeli sve
više priklanjati strani Hrvata i Bošnjaka, mogli su se očekivati – još
uvijek slijedeći logiku realpolitike – zahtjevi da novoosnovani Tribunal
aktivno istraži srpsko vrhovno rukovodstvo. Podrška SAD Tribunalu i
drugim istražiteljskim inicijativama u 1994. i 1995. bila je prilično
temeljita: tri miliona dolara za kompjuterski sistem koji je služio za
rad sa prilivom dokaza i 22 advokata i istražitelja koje su poslali da
rade u Tužiteljstvu. Ali iako su SAD podržavale Tribunal kao
instituciju, njihova posvećenost Tribunalu bila je u znatnoj mjeri
taktička.
Razlog i rezonovanje su poznati: logika izvedena iz
realpolitike i poticaji koje je stvorio pritisak za mirovno rješenje,
koji su se kombinirali da bi izgurali razloge pravde sa pregovaračkog
stola. Naravno, pristup SAD se u mnogo pogleda razlikovao od Owenovog:
njihov pristup bio je energičan i militantan. Savez Hrvata i Bošnjaka u
kom su posredovale SAD i bombardiranje od strane NATO saveza suštinski
su promijenili vojnu ravnotežu na štetu Srba – toliko da je, ustvari,
zastoj u Hrvatskoj prekinut, a problem RSK (Republike Srpske Krajine)
djelotvorno, iako brutalno, riješen. Vojna ravnoteža promijenila se i u
Bosni, jer su oblasti koje su držali Srbi na zapadu došle u ruke
hrvatskih i bošnjačkih snaga, mada su i bošnjačke sigurne zone duž Drine
pale u ruke Srba, a Sarajevo postalo ranjivo. Te situacije
predstavljale su strateške prepreke za konsolidovane nacionalne
teritorije i za postizanje mira; iako je bila saveznik jedne strane,
američka administracija fokusirana na postizanje dogovora morala je
dovesti sve strane za pregovarački sto.
Richard HolbrookeTako
je, u Daytonu, Richard Holbrooke – usprkos potpuno drugačijem pristupu
diplomatiji i mnnogo jačim resursima – naposlijetku počeo slijediti
liniju iznenađujuće sličnu dvosmislenom Owenu. Milošević je postao
suštinski jemac mira, istisnuvši rukovodstvo RS, koje je sad za SAD
postalo potrošna roba. Njegova suradnja bila je ključna, i vrijednija od
svega što se moglo dobiti suđenjem njemu. Karadžić i Mladić su malo
prije toga, naravno, optuženi, i SAD ih je proglasila nepoželjnim
osobama na konferenciji – ali to nije bila toliko predanost pravdi
koliko funkcija strategije SAD u čijem je centru bio Milošević.
Zapravo,
Washington je razmišljao o potpunom odustajanju od MKSJ u Daytonu, jer
je dobio ono što je vidio kao vrijednost – doveo je Miloševića za
pregovarački sto. Sad kad su pregovori bili u toku, gotovo se ništa ne
bi postiglo ako bi se Tribunal ovlastio da sudi glavnim akterima od
kojih je zavisio mir. U Dejtonskom sporazumu izjavjuje se da postoji
obaveza saradnje sa MKSJ, ali ne sadržava nikakve mehanizme njene
provedbe. SAD su odbile da unesu klauzule kojima se osnivaju policijske
snage koje bi provodile naloge MKSJ ili pomagale u istrazi, usprkos
molbi suca Cassesea. Iako je NATO imao najveće ovlasti za sigurnost u
Bosni, njegovim snagama nije se dao jasan mandat u pogledu hapšenja i
dovođenja optuženika – što su SAD mogle osigurati da su htjele – i ubrzo
je postalo jasno da hapšenje optuženika NATO-u nije bio prioritet.
Dugo
se nagađalo da je, u Daytonu, Holbrooke ponudio Miloševiću da će SAD
destimulisati istragu MKSJ protiv njega. Nema dokaza da je Holbrooke to
uradio, a nemoguće je dokazati i da nije. Moja pretpostavka, i samo
pretpostavka jeste da se takva poruka prenijela, ali u svakom slučaju
teško da bi eksplicitna garancija bila nužna: neunošenje smislenih
mehanizama provedbe bilo je dovoljan signal Miloševiću. Isto važi i za
očiglednu logiku američke pregovaračke strategije: Americi ne bi
dolikovalo da optuži čovjeka na koga se prvo oslanjala da održi mir. Kao
što je Holbrooke izjavio prije dejtonskih pregovora, “ne možete postići
mir bez predsjednika Miloševića”. Prema realističnoj, i pri tom
kompromiserskoj logici prema kojoj je u Daytonu postignut sporazum, zbog
same činjenice da su zvaničnici SAD znali da je Milošević odgovoran za
mnoge zločine u Bosni on je postao još vrijedniji kao sagovornik – a to
saznanje je, pak, bilo inkompatibilno sa nepopustljivom politikom
podržavanja pravde.
Kraj korisnosti: Žurba da se pokrene krivični postupak
Iako
su ubistva, silovanja, etničko čišćenje i drugi zločini u Bosni i
Hrvatskoj bili dobro dokumentovani – još dok su se događali – oni nisu
doveli do podizanja optužnice protiv Miloševića. Do toga je, kako kaže
Williamson, došlo tek mnogo kasnije, a razlozi iz kojih se optužnica
podigla onda kad se podigla još bolje osvjetljavaju naše mišljenje o
tome zašto to nije učinjeno ranije.
U svojoj tako brutalnoj
reakciji na izazove KLA iz 1997, Milošević se implicitno oslanjao na
istu gomilu faktora koji su upravljali događajima, i štitili ga,
početkom devedesetih: na podjele unutar Evrope, na oprez velikih
zapadnih sila da se ponovo vojno angažuju na Balkanu – možda i na ona
pretpostavljena uvjeravanja – i na rusku zaštitu u Vijeću sigurnosti.
No, pokazalo se da je to pogrešna procjena: ovaj put SAD su djelovale
snažno i djelotvorno, putem NATO saveza, da bi se suprotstavile
Miloševiću. Mogućnost da Rusija uloži veto nije bila kočnica za NATO,
koji je jednostavno djelovao bez ovlaštenja od strane Vijeća sigurnosti.
Madeleine AlbrightZapadni
svijet vidio je šta se desilo Bosni i nije imao namjeru da ravnodušno
gleda kako Milošević radi to isto na Kosovu. Pomak u stavovima SAD i
Velike Britaniije dijelom je bio rezultat promijenjenog osoblja:
Madeleine Albright, koja je 1997. postala državni sekretar SAD zauzela
je konfrontativniji pristup od svog prethodnika, Warrena Christophera, i
sa mnogo je više strasti zagovarala međunarodno krivično pravo; u maju
1997. u Velikoj Britaniji došla je na vlast Laburistička stranka, i isto
tako unijela novu spremnost da se pokrenu krivični postupci zbog ratnih
zločina. Ali, ako se stvari posmatraju iz realistične perspektive, to
objašnjenje jednostavno navodi na pitanje zašto se sad pokazalo da su ti
glasovi uvjerljivi i zašto je Zapad – koji je, nakon svega što se znalo
o zločinima u Bosni i Hrvatskoj davno prije nego što je nešto poduzeo,
sad krenuo drugačijim putem.
Taj pomak bio je funkcija toka
logike iz Daytona. Milošević je bio ključan za mirovni sporazum i, u
početku, za njegovo održavanje; ali nakon dvije godine, sigurnost
Hrvatske bila je obezbijeđena, kao i kontrola od strane NATO saveza u
Bosni. Više nije bilo nikakve potrebe da mirotvorci ignorišu ono što su
znali o njegovoj odgovornosti – znanje koje je ranije bilo sama osnova
za njihovo uvjerenje o ključnoj ulozi Miloševića. Milošević jednostavno
više nije bio potreban.
Bill ClintonKad
je Milošević prestao biti koristan, njegova sposobnost da izaziva
nevolje bila je jednostavno to: prijetnja koju treba ukloniti. Kad je
Milošević počeo da poduzima energične akcije protiv OVK i albanskog
stanovništva na Kosovu putem sve oštrijih policijskih i vojnih mjera,
Clintonova administracija i vodeće države u NATO savezu sad su te poteze
vidjele kao potencijalne prijetnje široj regionalnoj stabilnosti koju
su tek osigurale. Njihova reakcija, u odnosu na neaktivnost u ratu u
Bosni, bila je brza, i došla na rub vojne intervencije u jesen 1998. i
stvarnog rata u martu 1999.
Vojnu akciju pratila je nova
spremnost da se zadovolji pravda; nakon promjene američkih i britanskih
stavova na početku krize na Kosovu, Tužiteljstvo je počelo dobijati veću
podršku za mogućnost istrage protiv Miloševića. Tokom bombardiranja,
tužitelji su iz SAD dobili bogate obavještajne podatke, uključujući i
satelitske snimke. Međutim, od materijalne podrške bilo je važnije
implicitno davanje zelenog svjetla, signal da su ranije podijeljene
zapadne zemlje voljne da vide da se vrši istraga i, do vremena stvarnog
sukoba, da su joj sve radije pomagale.
Rezultat je bio period
otvorene i odlučne aktivnosti, pod vođstvom Louise Arbour, koja je
dovela do brzog podizanja optužnice o kojoj govori Williamson. No, sama
brzina i efikasnost tog procesa jednostavno nas vraća na pitanje zašto
optužnice za druge Miloševićeve poteze, u drugim ratovima, nisu podizane
na isti način.
Tako zagonetka kojom smo započeli počinje
poprimati obrise koje možemo shvatiti kao faze u kojima je realpolitika
djelovala i uticala na rad Tužiteljstva: prvo, period u kojem su se vođe
bosanskih Srba i Milošević smatrali nužnim partnerima, tokom kojeg je
ideja o dizanju optužnice protiv njih bila problematična; zatim, od
1995. povlačenje te implicitne zaštite vođa bosanskih Srba kako je rat
prestajao i ostavljanje Miloševića na još važnijem – i nedodirljivom –
mjestu; i konačno napuštanje sad nepotrebnog Miloševića kako je kriza na
Kosovu rasla. Taj slijed opisuje ne samo perspektive vanjske politike
SAD i njenih saveznika u NATO savezu, koje su dovoljno jasne, nego i
objašnjava zagonetku o nepodizanju optužnice, kad se prihvati uticaj tih
vanjskopolitičkih interesa na procese odlučivanja u Tužilaštvu.
Šta se moglo uraditi?
Mora
se priznati da bi nalaženje dovoljno dokaza za konkretno suđenje bilo
zastrašujući posao čak i uz punu saradnju velikih zapadnih sila, a kao
što smo vidjeli, one nisu bile voljne da sarađuju sa Tribunalom dok su u
Miloševiću vidjele nužnog partnera za pregovore o miru. Pokazivanje da
je Milošević imao ulogu glavnog arhitekte tih zločina zahtijevalo bi
pristup dokumentima i svjedocima iz uskog kruga koji su se mogli naći
samo u Beogradu i, u manjoj mjeri, u srpskim oblastima Hrvatske i Bosne.
Odista, kako tvrdi Williamson, konkretna optužnica, kad se pojavila,
još se oslanjala na strategiju okretanja Miloševićevih ranijih saveznika
protiv njega – strategiju koja nikad nije bila potpuno uspješna ali
koja je bila nezamisliva početkom devedesetih godina kad je Miloševićeva
moć bila na vrhuncu.
Ali, čak i uz ta ograničenja, bilo je
teorija o odgovornosti koje su se mogle istražiti čak i tokom ratova u
Hrvatskoj i Bosni, ili godina između Daytona i Kosova – komandna
odgovornost, saučesništvo, sukrivnja i udruženi zločinački poduhvat –
teorija koje su se konačno upotrijebile u predmetima Bosna i Hrvatska i
drugim, uključujući i one dignute u to vrijeme. Te teorije omogućavale
su blaže standarde dokazivanja u poređenju sa locus classicus
počinjenja.
Komandna odgovornost, ili odgovornost nadređenog, na
primjer, može utvrditi krivičnu odgovornost komandanta za radnje koje
su počinili njegovi podređeni, čak i ako ih on nije naredio ili čak nije
ni znao za njih u to vrijeme. Slično tome, saučesništvo, sukrivnja i
udruženi zločinački poduhvat mogu dozvoljavati niži mens rea – kao i
(doduše kontroverzan) stav da udruženi zločinački poduhvat tipa III
dozvoljava da se genocidna namjera nekih članova poduhvata pripiše
drugima. Tako, na primjer, kad su se digle optužnice protiv Karadžića i
Mladića za genocid u Srebrenici – što se desilo 1995, sve što je trebalo
da se Milošević optuži za, recimo, saučesništvo u genocidu bila bi
tvrdnja da je on bio u poziciji de facto autoriteta nad Karadžićem i
Mladićem, ili u udruženom zločinačkom poduhvatu s njima. Upravo takva
tvrdnja bila je ustvari ono što je Tužilaštvo navodilo, pet godina
kasnije.
Što se tiče teškoće da se pridobiju upućeni svjedoci,
imajući u vidu to da je, čak i kad je optužnica zbog Kosova dignuta – u
vrijeme kad je Milošević još uvijek imao čvrstu moć – Tužiteljstvo
računalo na to da će upućeni svjedoci biti spremni da svjedoče, teško je
razumjeti zašto se prethodni glavni tužitelj nije na sličan način
kockao sa transformativnom snagom optužnice da iznudi neka dešavanja.
Ali
Tužiteljstvo nije uradilo ništa od toga. Čak su i materijali koje je
Tužiteljstvo imalo – kao što su oni koje je prikupila Ekspertna komisija
– ostali velikim dijelom neiskorišteni. Razlozi su, kao što smo
vidjeli, imali manje veze sa standardima dokazivanja, a više – gotovo u
cijelosti – sa, takorekuć, bavljenjem politikom. Iako politika igra
centralnu ulogu u privođenju međunarodnih zločinaca pravdi – ili iako
bez političke volje operativni sudovi nikad ne bi bili osnovani – logika
realpolitike konzistentno je djelovala na podrivanju međunarodnog
krivičnog prava, koje bi trebalo donijeti i pravdu i mir.
Da
je Milošević mislio da će ga pozvati na odgovornost zbog zločina
počinjenih u Bosni i Hrvatskoj početkom devedesetih godina – da ga nisu
pretvorili u mirotvorca nego da se suočio sa osudom i smislenom
prijetnjom od sudskog postupka – njega i njegove podređene to bi možda
odvratilo od ostvarivanja planova na Kosovu
Optužnica
protiv Miloševića za Bosnu i Hrvatsku odgađala se zbog pogrešnog
oslanjanja na realpolitiku kao na jedini put do mirnog rješenja
jugoslavenske krize. Kada se mir tražio po svaku cijenu, kao u
pregovorima Lorda Owena i u Daytonu, postalo je nužno transformisati
Miloševića iz ratnog zločinca u mirotvorca – ne zato što drugi
mirotvorci nisu znali šta je Milošević uradio i za šta je sposoban, nego
upravo zato što jesu.
Bitan konceptualni potez potreban da se
poduzme takav plan – potreban čak i da se takav plan smatra vrijednim
truda, a ne potpuno neumjesnim – jeste pripisivanje moralne
ekvivalencije stranama. Zbog moralne ekvivalencije pitanja pravde
postala su nebitna za traganje za mirom zasnovanim na ravnoteži moći i
ni na čemu više, i čak su i odvraćala od tog traganja.
Tako
pitanje glasi: da li se mir može postići na bilo koji drugi način.
Odgovor na to trebao bi biti očigledan: Naravno da može. Izbor između
mira i pravde mora se prepoznati kao lažna dihotomija koja potkopava
postizanje i jednog i drugog. Mentalitet koji smatra da je izbor između
njih nužan ne uzima u obzir proživljenu stvarnost populacija između
kojih se mora postići mir i za koje je pravda često važna. Logika
realpolitike u najboljem slučaju kupuje privremena rješenja i primirje,
ali ne trajni mir.
Takav stav ne razumije praktičan, politički
efekat koje projekti pravde mogu imati, i to ne samo dugoročno.
Milošević je pogrešno procijenio odlučnost NATO saveza u 1999. ali se to
barem dijelom desilo zato što je tačno razumio logiku po kojoj su te
iste sile djelovale u ranijim ratovima. Da je Milošević mislio da će ga
pozvati na odgovornost zbog zločina počinjenih u Bosni i Hrvatskoj
početkom devedesetih godina – da ga nisu pretvorili u mirotvorca nego da
se suočio sa osudom i smislenom prijetnjom od sudskog postupka – njega i
njegove podređene to bi možda odvratilo od ostvarivanja planova na
Kosovu.
Teoretski, Tužiteljstvo je moglo vršiti istragu protiv
Miloševića bez podrške velikih sila, ali to bi zahtijevalo mnogo od
slabe, tek osnovane institucije. Umjesto toga, ono je šutke pristalo na
političku logiku koja je obilježavala stvaranje i napredak Tribunala, i
iako je to vrijedno prijekora, istinska odgovornost počiva na onima koji
su zagovarali tu logiku. Doprinos Ekspertne komisije bio je premalo
iskorišten, a postojeće teorije odgovornosti nisu se slijedile u MKSJ iz
istog razloga: sile koje su mogle podržavati Tribunal umjesto toga su
slijedile politiku koja je zavisila od teorije moralne ekvivalencije, od
koje su zavisile njihove nade u čisto politički mir, ali zbog koje je
pravda izgledala kao opasan luksuz. Ali nijedan mir ne može potrajati, i
nijedan sud napredovati pod takvom teorijom; u konačnici, cilj
međunarodne zajednice ne smije biti tragičan izbor između mira i pravde,
nego traganje i za jednim i za drugim.
(Tekst objavljen 21.11.2016. uz odobrenje profesora Bassiounia)