U Wittenbergu, povodom polumilenijskog jubileja protestantizma
: Mile Stojić
14.08.2017
Spomenik Martinu Lutheru u Wittenbergu
Ove godine navršava se pola tisućljeća od kada je saski redovnik Martin Luther (1483.- 546.) na vrata wittemberške crkve-dvorca (Schlosskirche) prikucao listinu sa devedeset pet točaka pobune protiv tadašnje opskurne vladavine Vatikana (1517.) i tako utemeljio protestantizam, reformiranu crkvu, koja se proširila u gotovo sve zemlje tadašnje Evrope. Veliki jubilej obilježavaju gotovo sve evropske države kao izniman kulturni događaj, kao spomen na jedan od najznačajnijih časova u historiji starog kontinenta. Iz Wittenberga, grada Martina Luthera, za avangardu eksluzivno piše Mile Stojić
Na Glavnom berlinskom kolodvoru, tom monstrumu modernog graditeljstva,
tražim vlak za Wittemberg Lutherov grad. U divovskom zdanju od čelika i
stakla svjetluca tisuću natpisa i reklama, a desetine pokretnih
stepenica i staklenih liftova vuku gore, u nepregledne staklene aule i
dolje, na desetine podzemnih destinacija i perona međunarodnih i
lokalnih vlakova, tako da čovjeka obuzme blaga vrtoglavica od te
predimenzionirane skalamerije i pomišlja da sve pošalje dođavola,
pocijepa kartu i vrati se odakle je pošao. Cijela ta divovska i
zastrašujuća arhitektura više je demonstracija moći i tehnologije,
negoli usluga siromahu putniku koji se tu osjeća kao bijedni mrav, ali
na takvim koordinatama, valjda, i funkcionira moderni svijet.
U
Wittemberg Lutherstadt putujem s prijateljem, njemačkim slavistom i
njegovom obitelji. Oni su protestanti i hrle na mjesto nastanka svoje
vjere, ali ne toliko iz vjerskoga nadahnuća, koliko iz kulturnih pobuda.
Ove godine, naime, navršava se pola tisućljeća od kada je saski
redovnik Martin Luther (1483.- 546.) na vrata wittemberške crkve-dvorca
(Schlosskirche) prikucao listinu sa devedeset pet točaka pobune protiv
tadašnje opskurne vladavine Vatikana (1517.) i tako utemeljio
protestantizam, reformiranu crkvu, koja se proširila u gotovo sve zemlje
tadašnje Evrope. Veliki jubilej obilježavaju gotovo sve evropske države
kao izniman kulturni događaj, kao spomen na jedan od najznačajnijih
časova u historiji starog kontinenta, evociran kroz brojne konferencije,
teološke i znanstvene skupove, tematske izložbe i koncerte, a
Wittenberg Lutherov grad, logično, epicentar je te memorabilije.
Starogradske melodije
U
udobnom regionalexpNovinar Avangarde ispred vrata Lutherove crkveressu klizimo kroz Sasku, ravnu kao tepsija. Nakon
bosanskih brda i izlokanih cesta imaš osjećaj da vlak stoji, a da se u
prozorskome okviru, kao na kakvu zaslonu, tek ređaju slike i imena
usputnih postaja, od kojih u nekima prepoznaješ slavenske tragove:
Treblin, Zahna… Na malim staničnim zgradama još se vide tamnosmeđi
otisci DDR-a, uljanim bojama ispisani nazivi mjesta po svjetlosmeđim
opekama. Gdje je nekada stajao zeleni logo truckavih i sporih
socijalističkih željeznica, koje su vukle ruske lokomotive, okačen je
crveni monogram modernih njemačkog vlakova, koji jure kao sumanuti i
stižu, uglavnom, točno u sekundu. Vozimo se kroz nepregledna žitna
polja, na kojima se u daljini crne električni stubovi, kao note kakve
duge i monotone starogradske melodije.
Već na izlasku iz vlaka dočekuje
nas ogromno zdanje u obliku knjige. Tridesetak metara visoka maketa
Lutherove Biblije upozorava nas da je cijeli grad pretvoren u izložbu
pod vedrim nebom, posvećenu svome najslavnijem stanovniku.
Novosagrađenom pješačkom stazom krećemo prema njenim eksponatima, koji
se nalaze u gradskom središtu: Sveučilište, u čijem je jednom krilu bila
Lutherova rezidencija, kuća njegova najbližeg suradnika Melanchtona,
znamenita crkva reformacije, ispred koje mlad pijanist izvodi himnične
crkvene psalme, gradska vijećnica s trgom, gdje je podignuta velika
multimedijalna pozornica, na kojoj se pomoću najsuvremenijih tehnoloških
novotarija dočarava Lutherovo vrijeme, svjetlost njegova lika i djela.
Nakon
što smo se fotografirali ispred znamenitih vrata, ulazimo u crkvu,
prepunu vjernika i turista. Jedan mladi par tutka mi u ruku telefon i
moli da ih fotografiram pored Lutherova groba. U glavnoj lađi crkve
postavljena je skulptura lebdećeg anđela Ernsta Berlacha, nastala
dvadesetih godina prošlog stoljeća, čiji se gipsani odljev nalazi u
brojnim njemačkim bogomoljama. Anđeo ima lice genijalne kiparice Käthe
Kollwitz, čija je svaka skulptura ekspresija čovjekove patnje.
Kluč svetoga pisma
U
Lutherovoj nekadašnjoj rezidenciji, a i diljem gradskih ulica,
postavljene su ploče s imenima njegovih najbližih suradnika, njegova
tima koji je promijenio tok sveukupne povijesti Zapada. Tu je Giordano
Bruno jedno vrijeme radio kao profesor. Tu je i ime Matije Vlačića,
Hrvata, koji je ovdje predavao grčku i latinsku filologiju. Ovaj
Labinjanin, najbliži Lutherov prijatelj i suradnik, potječe iz čuvene
loze Frankovića, a potpisivao se latiniziranim imenom Flacius Iliyricus.
Papu je, poput Luthera, nazivao antikristom. Najpoznatije njegovo djelo
“Ključ svetoga pisma” (Clavis scripturae sacrae), objavleno u
Strassbourgu1567.), predstavlja ga kao tvorca protestantske hermeneutike
i hermeneutike uopće, kao znanstvene discipline.
Napisao je i
crkvenu povijest u deset tomova i namjeravao biblijske spise prevesti na
“ilirski”, to jest hrvatski, jezik, ali nije stigao. Razgledam prepiske
Lutherove Biblije, svete knjige koju je ovaj velikan poklonio svome
narodu u prijevodu na njemački jezik i pomišljam: Hrvati su kompletan
biblijski tekst objavili tek pola milenija kasnije i to pod uredništvom
jednog partizana i komunista, pjesnika Jure Kaštelana! Taj paradoks
pokreće u mojoj glavi crva sumnje da je crkva u Hrvata kroz cijelu
povijest, sve do današnjih dana, bila tek puka sluškinja Vatikana, ne
mareći mnogo za svoj rod i svoj jezik. Možda bismo bili mnogo sretniji
da smo slijedili put i nauk velikog sina Flaciusa?
Razgledam
prepiske Lutherove Biblije, svete knjige koju je ovaj velikan poklonio
svome narodu u prijevodu na njemački jezik i pomišljam: Hrvati su
kompletan biblijski tekst objavili tek pola milenija kasnije i to pod
uredništvom jednog partizana i komunista, pjesnika Jure Kaštelana!
Društva
reformiranog kršćanstva danas su bez ostatka prosperitetne i razvijene
države, gdje nema siromaštva i bijede. Imaju li te stvari neposredne
uzajamne veze đavo bi ga znao, ili možda sam Bog, koji je ljude u ovom
slučajut lišio svojih zemaljskih zastupnika i uputio ih da misle svojom
glavom. Osim što je otkazao poslušnost papi, Luter je ukinuo obožavanje
svetaca, tako da moderne evangelističke crkve, osim križa, i nemaju
drugih pikturalnih kršćanskih insignija. Luteranska crkva danas u
svijetu prednjači u poštivanju ljudskih prava, nacionalnih i spolnih, tu
nema celibata, a žene su u njoj već odavno svećenici i biskupi.
Na
pitanje ima li protestantizam krivnje u rađanju nacionalsocijalizma,
koje sam postavio na jednom davnom novinarskom seminaru u Hamburgu,
dobio sam žustar odgovor da je Hitler bio katolik. To nisam znao, ali me
odgovor nije zadovoljio. Razumije se da su ovo sve vrlo teške teme,
koje su analizirali brojni teolozi, filozofi i sociolozi, te da su moja
razmišljanja o njima irelevantna i ništavna, ali Lutherove reforme
otvorile su, zacijelo, mnoge nove putove ljudske slobode i kreativnosti.
Jabuka luteranske spoznaje
U
Lutherovu spomen muzeju počasno mjesto zauzima njegova supruga
Katharina von Bora, časna sestra, koju je oženio u svojoj 37. godini i
tako razvrgnuo celibatske zavjete. Katharina mu je vodila domaćinstvo,
upravljala novcem i imanjem, kupila malu pivnicu i zakupila ribnjak, a
on ju je, od milošte, zvao “Gospodin Käthe”, jer je bila apsolutni
gospodar tog posjeda i tog braka. Teško mi je zamisliti čovjeka koji se
digao protiv cijelog tadašnjeg svijeta, a bojažljivo je slušao svoju
ženu, koja je imala nad njim apsolutnu moć. Takva je ćud ljudskog braka.
Luther je bio čovjek čiji je cijeli život protekao u afirmaciji
Novog zavjeta i veliki zagovornik Isusove povijesne zadužbine. Borio se
sa scilama i haribdama svijeta i crkve, koja je u to vrijeme kupovala i
prodavala tzv. indulgencije, oprost grijeha, kako živima, tako i
mrtvima. Kraj te dramatične borbe i Lutherovu agoniju označile su
njegove čuvene riječi: Mi smo prosjaci i to je istina (Wir sind Bettler.
Das ist Wahr).Berlachova skulptura Lebdeći anđeo, s licem Käthe Kollwitz Gradić Wittenberg u Lutherovo doba imao je nepune
tri tisuće žitelja, a danas ih broji preko pedeset tisuća. U vrijeme
DDR-a to je bila jedna zabačena kasaba, jer je dugo vladao oktroirani
ateistički režim. Lutherovi tragovi bili su zapušteni i prilično
devastirani. Danas je grad simbolička prijestolnica velike svjetske
religije. Ovdašnji su Nijemci, sve do pada Berlinskog zida, ispaštali
krimen fašizma, a nakon ujedinjenja, upravo u ovim krajevima rađaju se
danas ponovno pristaše neofašizma i populizma.
Već na izlasku iz vlaka dočekuje nas ogromno zdanje u obliku knjige. Tridesetak metara visoka maketa Lutherove Biblije upozorava nas da je cijeli grad pretvoren u izložbu pod vedrim nebom, posvećenu svome najslavnijem stanovniku
Kod starijih
ljudi, suočenih sa nemilosrdnim raljama liberalnog kapitalizma javlja se
žal za prošlim vremenima, koji ovdje zovu nostalgija. Nostalgija za
istokom, za DDR-om, u kome su ljudi, lojalni režimu, živjeli opuštenije i
s manje briga. Ili im se tako danas čini. Sa svojim prijateljima sjedim
u vrtu Lutherova muzeja i pijemo pivo s gravurom njegova lika na
etiketi, koje se zove Reformationsbier, ukusno je i oštro, pravo
osvježenje u vrelom ljetnom danu. Moj prijatelj, šeret, odlazi u vrt i
bere jednu jabuku s razgranatog stabla, donosi mi je i kaže: ovo je
jabuka luteranske spoznaje.
Labirint staza s ogledalima
U
predvorju muzeja nalazi se prodavnica suvenira, koja nudi različite
postere, razglednice, reprinte, naljepnice, kalendare, pa čak i figurice
rubberducka s Lutherovim likom.
Društva
reformiranog kršćanstva danas su bez ostatka prosperitetne i razvijene
države, gdje nema siromaštva i bijede. Imaju li te stvari neposredne
uzajamne veze đavo bi ga znao, ili možda sam Bog, koji je ljude u ovom
slučajut lišio svojih zemaljskih zastupnika i uputio ih da misle svojom
glavom
Potom šetamo preko velikog željeznog mosta na
Labi, ispred kojeg je postavljen labirint staza s ogledalima, kao mjesto
za spiritualne meditacije i razmišljanja o svrsi i smislu ovog našeg,
kako bi to rekao Ujević, pečalnoga lutanja koje se zove život. Pomišljam
na prelijepu evangelističku crkvu u Sarajevu, izgrađenu za vrijeme
K.u.K. Monarhije, u kojoj danas mladi studenti maljaju svoja prva
platna. Njeni vjernici su iščezli, nestali i pobijeni u ratovima, koji
su tri puta u prošlom stoljeću pustošili grad.
U vlaku, na
povraku u Berlin, već malaksali od hodanja i vrućine, moji prijatelji
lagano drijemaju, dok ja iz torbe vadim i grizem jabuku spoznaje iz
Lutherova vrta.