Kontekst bi trebao puno značiti u međunarodnom krivičnom pravu. Šta se dešava sa operacijama koje bi mogle utjecati na odluke vođe? Ključno pitanje tako postaje: je li sud, ili nije, u stanju da razumije što logično proizilazi iz činjenica na osnovu kojih su vođe, bez obzira na to koliko su bili udaljeni od mjesta na kojima su počinjeni zločini, imali informacije o tome šta se dešavalo?
Kada je Clintonova administracija započela osam godina svoje izvršne
vlasti u januaru 1993. godine i kada je moja šefica dr. Madeleine
Albright položila zakletvu kao američki ambasador u Ujedinjenim
nacijama, Bosna i Hercegovina je već bila pretrpjela brutalne zločine,
vjerovatno jedne od najgorih u modernoj historiji, posebno ’92. godine.
Ambasadorica Albright, koja je kao tinejdžerka živjela u Beogradu sa
svojim ocem koji je tamo bio češki ambasador, bila je odlučna da pokrene
sudske postupke za ono što se dogodilo, kao i da pošalje signal
političkim i vojnim vođama na Balkanu da odustanu od daljnjeg
kriminalnog ponašanja. Ti prijedlozi su bili konvencionalne prirode –
domaća suđenja ili sud uspostavljen međunarodnim ugovorom – koji su bili
nerealni jer u tadašnjim ratnim uvjetima pravda se nije mogla brzo
postići.
Okrenuli smo se Vijeću sigurnosti UN-a, koje do tada
nije koristilo svoje ovlasti garantovane UN poveljom, da bi uspostavili
tribunal za ratne zločine. Zaista, ništa u UN povelji nije davalo
eksplicitno pravo Vijeću da uspostavi jedan takav tribunal. Međutim,
ambasadorica Albright zajedno sa državnim sekretarom Warrenom
Christopherom i pravnim savjetnicima, prepoznala je hitnost situacije
nakon počinjenih zločina i jednostavnu činjenicu da Član 41. daje
autoritet Vijeću sigurnosti da poduzme mjere za održavanje i uspostavu
mira i sigurnosti.
Razmišljali smo o tome, zašto uspostavljanje
tribunala nije legalno uz korištenje nevojnih mjera, pogotovo ako
uspostavljanje jednog takvog suda tokom oružanog konflikta može imati
utjecaja na uspostavljanje mira i može značajno doprinjeti održanju tog
mira.
Američka podrška
Zajedno sa svojim kolegama
amabasadorica Albright je preduzela hrabar korak pri aktiviranju Vijeća
sigurnosti u interesu međunarodne krivične pravde kao sredstvo u
uspostavljanju mira u BiH i ostalim državama bivše Jugoslavije. Ona me
je uputila da zajedno sa Washingtonom ustpostavim jaku američku politiku
koja bi zagovarala uspostavljanje tribunala za ratne zločine koji su
počinjeni na Balkanu.
David SchefferU
februaru 1993. američka podrška za uspostavljanje tribunala oslanjala
se na tri stuba: 1)velik broj Bošnjaka i Hrvata civila bili su žrtve
sistematskih napada; 2) tribunal se ne bi uspostavio sa ciljem da
proglasi pobjednika rata niti da kolektivno okrivi ijedan narod; i 3)
fokus tribunala bi bio na procesurianju individualnih zločinaca
odgovornih za ratne zločine koji su počinjeni. Tribunal bi sudio na
osnovama međunarodnog prava protiv pojedinaca, a ne vlada ili grupe
ljudi. Provođenje sudskih postupaka protiv vlada je tradicionalno
zadatak Vijeća sigurnosti ili Međunarodnog suda pravde. U teoriji,
države bi trebale biti odgovorne za postupanja svojih građana u skladu
sa osnovnim normama, ne samo kodifikovanog zakona već i fundamentalnih
vrijednosti čovječanstva i civilizacije. Naslijeđe Nunberga i fokus na
individualnu krivičnu odgovornnost prevladali su pri izgradnji novog
tribunala. Neke su se vlade protivile i tvrdile da takva incijativa
nije samo bez presedana, već i izvan zakonskih ovlasti Vijeća. SAD i
ostali su tvrdili drugačije tako da je naša ideja pobijedila. Svako malo
se moraju poduzeti hrabri koraci zbog dobrobiti čovječanstva i jedan
takav korak je poduzet 22. februara 1993. usvajanjem Rezolucije 808
Vijeća sigurnosti i Rezolucije 827, tri mjeseca poslije, koja je ustavno
podržala rad Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju. Bilo je
dosta poteškoća u aktiviranju rada tribunala i sigurnosti da će biti u
stanju da iznese mandat koji mu je zadalo Vijeće sigurnosti. Ova akcija
Vijeća se pokazala historijskom i vizionarskom.
Do naredne, 1994.
godine, Vijeće sigurnosti je koristilo svoje ovlasti date Poveljom da
uspostavi Međunarodni krivični sud za Ruandu. Nakon toga u New Yorku su
uloženi napori da se replicira angažman Vijeća sigurnosti u
uspostavljanju međunarodnih krivičnih tribunala za Siera Leone,
Kambodžu, Irak, Burundi, Libanon i ostale slučajeve. Međutim, ranije
procedure za bivšu Jugoslaviju i Ruandu stavilo je Vijeće sigurnosti pod
nadležnosti međunarodne krivične pravde. Ovo je utjecalo na pregovore o
kreiranju međunarodnog krivičnog suda i ovlastima koje su u konačnici
date Rimskim statutom po kojima Vijeće sigurnosti igra glavnu ulogu u
istragama i suđenjima za ratne zločine. Provođenje pravde
Tokom
godina Vijeće sigurnosti često nije poduzimalo odlučne mjere potrebne
da bi se uspostavila suradnja na regionalnom nivou sa Tribunalom o
pružanju dokaza i uhićenja odbjeglih ratnih zločinaca. Danas nemamo istu
viziju o pravdi u Vijeću sigurnosti koju smo imali u 1993. i 1994.
Vijeće nije uspjelo da asistira Međunarodnom krivičnom sudu (ICC) u
vezi sa dva slučaja – Darfur i Libija – za koje je sud tražio da se
uhapse i procesuiraju odbjegli ratni zločinci, kao i da se provedu
kompletne istrage na mjestima zločina i intervjuišu svjedoci na
prijateljskoj teritoriji.
Vijeće je odbilo da pusti UN fondove za
istraživanje koje bi sud proveo u vezi slučajeva koje im je samo Vijeće
dodijelilo. Doista, tužitelj Međunarodnog krivičnog suda, Fatou
Bensouda je bila primorana da “hibernira” istrage i procesuiranje u
Darfuru zbog otpora koji je dolazio iz Kartuma i straha Vijeća
sigurnosti da poduzme nešto u vezi toga. Također, Vijeće se nije
pozabavilo situacijama u Siriji i Sjevernoj Koreji i zločinima koji su
tamo počinjeni zbog otpora dva stalna člana-Rusije i Kine, unatoč
činjenici da ostale velike sile i članovi Vijeća sigurnosti su voljni da
nastave sa ovim slučajevima.
Svako
malo se moraju poduzeti hrabri koraci zbog dobrobiti čovječanstva i
jedan takav korak je poduzet 22. februara 1993. usvajanjem Rezolucije
808 Vijeća sigurnosti i Rezolucije 827, tri mjeseca poslije, koja je
ustavno podržala rad Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju
Međutim,
Vijeće sigurnosti je odoljelo pritiscima, pogotovo onim koji su
dolazili od Afričke Unije, da iskoristi svoj autoritet dat Rimskim
statutom da odgodi istrage i krivična procesuiranja u Keniji, Libiji,
Darfuru i možda u još nekim mjestima u Africi.
Dakle, dok Vijeće
može biti veoma moćan instrument međunarodne pravde, politička volja
članova Vijeća da poduzme neke mjere je veoma slaba. Retorika u
rezolucijima Vijeća sigurnosti i izjavama predsjednika podržava
odgovornost Vijeća, međutim Vijeće vrlo rijetko podržava svoje izjave
akcijama.
Bosna
i Hercegovina je godinama patila od neinspirisanog održavanja mira koje
je štitilo počinioce zločina i nedostatka volje Vijeća sigurnosti da
poduzme potrebne mjere da bi se uhapsili počinioci zločina i da se
mirovne incijative dalje nastave. Građani Bosne i Hercegovine imaju
moralni autoriter da podsjete Vijeće sigurnosti da je pravda nešto više
od samo retoričke vježbe, da Vijeće mora osigurati suradnju vlada,
provoditi istrage i uhapsiti bjegunce uprkos poteškoćama i
frustracijama, jer provođenje pravde u slučajevima ratnih zločina je i
više nego bitno za međunarodni mir i sigurnost u modernom svijetu, i kao
takvo ostaje zajednička obaveza svih nas.
Kontekst rata u BiH
Nevjerovatna
je činjenica da niko nije predvidio 1993. da će Tribunal uspjeti da
ispuni svoj mandat. Još uvijek ima nekoliko suđenja i žalbi na presude,
kao i kašnjena zbog zdravstvenog stanja optuženih i otkrivanja novih
dokaza. Međutim, mi možemo zasigurno potvrditi da će Tribunal relativno
brzo postići svoje primarne ciljeve. Razumni posmatrači su kritikovali i
negodovali zbog nekih presuda, ali je sudski proces uspio provesti
svoju volju. Dokazi su otkrili šta se zapravo iznijelo u sudnicama u
Haagu u zadnjih 20 godina. Ti dokazi će okupirati historičare, naučnike,
sociologe, čak i pisce u narednim dekadama, s obzirom da postoji toliko
narativa i priča koje govore o tome šta se desilo u zemlji i proširit
će istraživanja sudskih arhiva i presuda.
Madeleine AlbrightMeđutim,
jedno pitanje, koje ostaje, jeste to da li se Tribunal adekvatno
pozabavio kontekstom u kojem su se dogodili zločini. Neko bi pomislio da
će masa dokaza koja je iznijeta u sudnicama, uključujući i ono što je
zabilježeno u medijima tokom konflikta i historijske studije i memoari
koji su uslijedili, uspostaviti kontekst i unikatni karakter konflikta
na Balkanu. Po mom mišljenju ključno pitanje na koje bi svaki sudija
morao imati odgovor jeste kako se masovni zločini odvijaju unutar
specifičnosti ukupne situacije, ili ukupnog sukoba? Ovdje ne govorim o
individualnim zločinima povezanim sa pojedinim počiniteljima, već o
stotinama i hiljadama zabilježenih zločina koji su povezani u
kompleksnim udruženjima pojedinih vođa i njihovih podređenih koji su
imali iste ciljeve. Kako su političke i vojne vođe orekstrirali masovne
zločine, bez da se čini da oni to nisu počinili? Kako su sakrili svoje
namjere i pomoć u izvršenju tih zločina? Kako su se uspjeli udaljiti
bilo geografski ili komandom strukturom, odbijajući da priznaju
odgovornost? Ko je inspirisao i potakao počinitelje nižeg nivoa da
počine takve zločine, iako je bio miljama daleko od njih? Jesu li
počinjeni zločini pitanje spontane erupcije ili optuženi igra glavnu
ulogu u oslobađanju onoga što se čini spontanim, ili je to stvar
osvetoljubivosti vojnika i policije na terenu?
Da li se standardi
konvencionalnog krivičnog prava, posebno oni koji se odnose na
nerazvijene tehničke mjere komunikacije i monitoringa, primjenjuju u
modernim situacijama u kojima blizina u kojoj se počinjava zločin
postaje u potpunosti nevažna? Gdje se počinjeni zločini protiv velikog
broja žrtava, protiv stotina hiljada u periodu od četiri godine dešavaju
da bi se unaprijedila politika ili ideološki ciljevi vođa državnih
aparata? Kako da definišemo mens rea i actus reus kada ispitujemo
počinjene zločine? Da li je to ista analiza koju bi neko primjenio
protiv pojedinca ili zajedničkog izvršenja zločina? Nije poznato da bi
nečiji postupci pomogli u počinjenju zločina i samoj krivici vođa u ovom
domenu, u kontekstu rasturene nacije, koja se odvaja od počinitelja
zločina koji je povezan sa vojnim elementima i mjesecima i godinama
nezakonitog ponašanja? U kojem trenutku će sud suziti svoje
razumijevanje u kontekstu situacije tako duboko da je pravda zapravo
uskraćena? Namjera visokog dužnosnika
Ova pitanja
sada možemo oštrije postavljati zato što postoje sudski spisi. Na
primjer, ako neko sjedi u Beogradu, blizu centra moći, po kojoj
kalkulaciji taj pojedinac nije svjestan informacija koje se odnose na
oružani konflikt i zločine? Po kojoj kalkulaciji je udaljenost bitna
kada međunarodni mediji analiziraju situaciju u konfliktu i povezane
slučajave zločina i izjava koje se slijevaju u beogradske kancelarije? I
kako se utiče na tu kalkulaciju davanjem i trajanjem takvih informacija
tokom trajanja konflikta tako da samo nekompetentni i naivni političari
ne bi razumjeli uticaj svojih aktivnosti na počinjenje krivičnih djela?
Haški tribunalMoramo
postavljati ova pitanja i prepoznati krivicu visoko pozicioniranog
političara koji je dovoljno pametan da kaže ili naredi jednu stvar, a
pritom misli na sasvim drugo, a to podrazumijeva savim neki drugi način
istrage ratnih zločina za koju su sudije veoma sposobni da provedu. Postoji
jedna pretpostavka, koja bi po mom mišljenju, trebala dobiti veću
vrijednost u međunarodnom krivičnom pravu, a to je, naime, da ako mediji
ili službene press konferencije zabilježe zločine, čak i izolirane
zločine na pojedinim lokalitetima ili regionima, na periodičnoj bazi
tokom dužeg vremenskog perioda, i sile i komande koje koriste politički
ili vojni dužnosnici, da bi ti dužnosnici se trebali vezati direktno uz
te zločine. Ovo je osobito tačno u slučajevima kada dužnosnik prima
obavještenja o tome šta se dešava na linijama fronta ili čak iza tih
linija u logorima i drugim mjestima gdje su počinjeni zločini u
slučajevima de facto okupacije teritorije, i ako isti ne djeluje u toj
situaciji. On ili ona ne mogu naivno glumiti neznanje ili tvrditi da su
jednostavno umiješani samo u naoružanje i da bi zbog toga trebali biti
oslobođeni odgovornosti.
Izvorna namjera visokog dužnosnika ne
može biti da se oslobodi takvih zlodjela, i zaista može se desiti da je
jednostavno izdavao direktive konvencionalnim oružanim snagama ili
konvencionalnom ratovanju. Međutim, kada izvještaji medija upućuju na
nešto sasvim drugo i na realnost zločina koji su počinjeni u navratu od
nekoliko godina, jednostavno je nemoguće držati tog dužnosnika koji je
bio uključen na najvišim nivoima, imunog od odogovornosti.
Mora
se pretpostaviti da on ili ona znaju za te vijesti – možete to nazvati
pretpostavkom o vijestima – i stoga ne smiju tvrditi da nisu znali te
informacije. Ako neko igra ulogu vođe, i ovo je istina za period od
1990. pa sve do danas, taj neko bi trebao znati šta relevantni medijski
izvori objavljuju. Ako visoki dužnosnik orkestrira logičku podršku
trupama koje čine zločine, taj dužnosnik više ne djeluje u blistavom
svijetu zakonitog vojnog ponašanja. Ako dužnosnik tvrdi da dokazi ne
ukazuju na njegovu umiješanost ili ako se ne može dokazati da je pokazao
namjeru da počini ili asistira u izvršavanju zločina, onda se ignoriše
realnost modernog ratovanja i to kako se zločini lako poistovjećuju sa
neprijateljstvima.
Dok Vijeće može
biti veoma moćan instrument međunarodne pravde, politička volja članova
Vijeća da poduzme neke mjere je veoma slaba. Retorika u rezolucijima
Vijeća sigurnosti i izjavama predsjednika podržava odgovornost Vijeća,
međutim Vijeće vrlo rijetko podržava svoje izjave akcijama
Proučite
bilo koji oružani konflikt, koji se dogodio u posljednjih 20 godina, i
vidjet ćete da su civili bili glavna meta oružanih snaga, policije ili
pobunjenika koji su neškolovani u domenu ratovanja, da čak iako su se
vijesti o zločinima protiv civila pojavljivale u medijima, neko od njih
je morao pretpostaviti da postoji pravni problem na koji se treba
osvrnuti. Kontekst bi trebao puno značiti u međunarodnom krivičnom
pravu. Šta se dešava sa operacijama koje bi mogle utjecati na odluke
vođe? Ključno pitanje tako postaje: je li sud, ili nije, u stanju da
razumije što logično proizilazi iz činjenica na osnovu kojih su vođe,
bez obzira na to koliko su bili udaljeni od mjesta na kojima su
počinjeni zločini, imali znanje o tome šta se dešavalo? Te vođe moraju
snositi odgovornost za ono što su oružane sile počinile u određenim
vremenskim periodima u kojima nije postojala nemogućnost komunikacije o
činjenicama i o kojima su mediji godinama marljivo izvještavali.
Balon bez vijesti
Naslijeđe
Tribuala (to je nešto do čega mi je zaista stalo jer sam bio prisutan i
pri njegovom uspostavljanju) ne smije davati smjernice političkim i
vojnim vođama o tome kako izbjeći krivicu za zločinje koji su počinjenji
i za koje su oni tako jasno znali. Naslijeđe ne smije eliminirati
pomaganje kao oblik odgovornosti najviših dužnosnika, i staviti tu
odgovornost u domen samo niže rangiranih zločinaca. Ako je naslijeđe
actus reus u pomaganju i odgovornosti, tužitelj je taj koji mora
dokazati specifičnu namjeru dužnosnika u tome da je izdavao direktive i
pomagao pri izvršenju zločina, ili da dokaže da je dužnosnik bio
dovoljno geografski blizu mjesta na kojem su počinjenji zločini da bi
bio svjestan krivičnog ponašanja, pod pretpostavkom da je dovoljna
blizina bitna u modernom svijetu, kao što je bila i u srednjevjekovnom.
Oni trebaju dokazati da su samo opskrbljivali oružane snage u oružanom
konfliktu, kao da su živjeli u balonu bez vijesti, izjava, bez svijesti
ili znanja o tome šta su te snage počinile. Kontekst nam drugačije
govori; zdrav razum bi nas trebao inače obavijestiti o tim dešavanjima.
SrebrenicaNe,
to ne može biti naslijeđe Tribunala. Postoje znakovi nade da će krajnje
naslijeđe biti sasvim drugačije. U januaru 2014. godine jedno od
žalbenih vijeća Tribunala strogo je tvrdilo da konkretna usmjerenost
nije element u pomaganju i podržavanju zločina vezano za slučajeve koji
su se desili na Kosovu i tako su potvrdile dugotrajnu činjenicu da
istiniti test actus reus pomaganja u zločinima jeste taj da se mora
dokazati da bilo koji čin ili propust je značajno doprinio vršenju
zločina. Što se tiče mens rea zahtjeva, svijest o tome da će nečiji
postupci ili propusti doprinijeti izvršavanju zločina, ostaje domen
međunarodnog krivičnog prava. Specijalni sud za Siera Leone i vijeća
na sudovima za Kambodžu su isto potvrdila. Sudsko vijeće Međunarodnog
krivičnog suda također nije prihvatilo konkretnu usmjerenost kao
standard u slučajevima pomaganja i podržavanja zločina; niti je
predraspravno vijeće Međunarodnog krivičnog suda prigrlilo konkretnu
usmjerenost glede standarda o pomaganju i podržavanju; prije bi se reklo
da je postavilo kao zahtjev da pomagač, ili onaj koji pruža podršku,
djeluju imajući za cilj olakšavanje počinjenja zločina, a što se može
ostvariti na osnovu standarda o saznanju koji se jasno navodi u Članku
30, propis o mens rea, Rimskog statuta.
Prilike još uvijek
postoje pred tri žalbena vijeća i na sudskom vijećima koje će izreći
presude Radovanu Karadžiću, Ratku Mladiću, Goranu Hadžiću i Vojislavu
Šešelju, da se utvrdi da li je Tribunal kao institutucija uspio da
formulira ovu jednačinu primjenjući činjenice i kontekst. U finalnoj
analizi otkrit ćemo praktične realnosti, artikulisane kroz običajno
međunarodno pravo, o tome kako prevladati krivično ponašanje koje
proizilazi iz najviših krugova da bi uništilo živote običnih nevinih
civila koji imaju pravo na pravdu.
Nenaučene lekcije
Konačno,
u danima 20 godina nakon mnogi će se pitati kako se dogodio genocid u
Srebrenici. Bio sam prisutan kada se se donosile odluke u Washingtonu,
što sam i opisao u svojoj knjizi Nestale duše o tome što smo znali i
kada smo znali, i o kasnijem pritisku da se politika SAD-a prema
konfliktu na Balkanu promijeni što bi ujedno postepeno dovelo do
Dejtonskih pregovora i aktivnije uloge NATO-a. Koliko sam upoznat, niko u
Washingtonu nije predvidio da će se desiti gencoid nad Bošnjacima u
Srebrenici. Bili smo zabrinuti i pratili smo da li će vojne jedinice
bosanskih srba napasti Srebrenicu i pokrenuti još jednu kampanju
etničkog čišćenja, ovog puta na zaštićenoj UN zoni. Međutim, nismo se
dovoljno brzo pripremili da odgovorimo vojnom silom na operacije
usmjerene ka genocidu nad muškarcima i dječacima sjeverne Srebrenice,
nakon što je i sam grad devastiran. Naš fokus je bio na sigurnosti
Sarajeva samo nekoliko dana prije genocida u Sreberenici. Čak i dugo
planiranoj vojnoj sili, koja je trebala biti u Srebrenici, bilo je
potrebno najmanje 14 dana da se uspostavi, međutim, u međuvremenu se
dogodio genocid.
Opsada SarajevaAli
te riječi ne pružaju utjehu porodicama žrtava Žepe i Srebrenice. Oni
mogu pronaći neku utjehu u radu Tribunala, koje je donio nekoliko
presuda, uključujući slučajeve Krstić i Popović i Tolimir. Presude
žalbenog vijeća potvrđuju genocid u Srebrenici i drže odgovornim vojsku
bosanskih srba kao i njihove vođe za zločine počinjene u Srebrenici i
Žepi. Genocid u Srebrenici je također bitan faktor u procesuiranju
Mladića i Karadžića. Prije osam godina Međunarodni krivični sud, u
presudi koju sam kritikovao da je previše usko formulisana, ipak je
gledao na jurisdikciju Tribunala i priznalo da se desio genocid u
Srebrenici i da Srbija nije ispunila svoju obavezu po Konvenciji da
genocid spriječi. To je bilo izuzetno važno načelo koje afirmira obavezu
da se spriječi genocid. Razmišljam o Srebrenici i o tome kako brzo
je etničko čišćenje prešlo u genocid, kada razmatram sudbinu ljudi u
Siriji i Iraku danas, koji su žrtve takozvane Islamske države i
užasavajućih zločina koji se dešavaju u okviru ideologije i zlokobnog
plana, što uveliko podsjeća na ono što se desilo u BiH prije 23 godine.
Isto tako, kada sirijska vlada baci bombe na civilno stanovništvo, ili
kada ih guši gasom, pitam se kako još uvijek nismo naučili lekcije iz
Srebrenice, Žepe, Sarajeva, i cijelog konflikta na Balkanu. Ta lekcija
podrazumijeva odgovornost za zaštitu, zajamčenu od strane Generalne
skupštine UN-a u 2008, koja je dosad tako loše implementirana.
Vrijeme
je sve, glavni faktor koji je trebao voditi Ujedinjene nacije i velike
sile puno prije nego što se konflikt na Balkanu pretvorio u
višegodišnju tragediju. Istina koja ostaje do danas, za svaki izgubljeni
dan nedjelovanja stotine ili čak hiljade ljudi su izgubile svoje živote
u spiralama smrti, u hororu silovanja, izgladnjivanja, mučenja,
progona, prisilnog premještanja, migracija izbjeglica i nestanaka. To se
sve danas dešava u Siriji i Iraku, što ima značajan uticaj na susjedne
države i mi ćemo bez sumnje komemorirati te zločine u nadolazećim
godinama i dekadama.
Mladić i KaradžićGenocid
se trenutno odvija i u Siriji i Iraku. Pristanak na to što Islamska
država čini svojim žrtvama podsjeća me na sličan pristanak na ono što se
dogodilo u BiH prije dva desetljeća. Naš odgovor na današnju agresiju i
zločine počinjene u Siriji i Iraku ostaje djelomičan; to je odgovor
koji se oslanja na ciljana bombardiranja, na treninge lokalnih boraca,
ujedno tolerišući nastavak zločina. Dani tolerisanja moraju prestati.
Moramo formulisati novu paradigmu u međunarodnim odnosima, onu koja će
pružiti odgovarajuće, efektivne i bitne multilateralne odgovore koji se
direktno odnose na nezakonske snage koje čine užasne zločine i koje su
dovoljne hrabre da djeluju brzo bez pravnog opravdanja čak i bez
odobrenja Vijeća sigurnosti koje koristi svoje pravo na veto. Ne postoji
politička filozofija ili teorija međunarodnog prava koja je vrijedna,
ako toleriše masovne zločine protiv civilnog stanovništva u određenom
vremenskom periodu.
(Autor je profesor prava i direktor Centra za
međunarodna ljudska prava na Northwestern University School of Law. Bio
je prvi američki ambasador na Large for War Crimes Issues (1997-2001) i
autor je nagrađivane knjige All the Missing Souls: A Personal History
of the War Crimes Tribunals. Tekst je iz njegovog izlaganja na
Međunarodnoj konferenciji Istraživanje procesa, dokumentacije i
procesuiranje genocida u Bosni i Hercegovini, održane u Sarajevu 11.
juna 2015. godine)