Na pitanje da mu objasni sadržaj “Hrvatskog pitanja” jedan mladi kolega iz SAD za potrebe svoje ankete od “prosječnog Hrvata” iz centralne Bosne nije dobio precizan odgovor. Ovaj hrvatski demokratski subjekt samo je iskazao želju da se “hrvatsko pitanje” riješi, jer će mu onda biti bolje, ali nije znao to konkretizovati, osim da “Dragan Čović dođe na vlast”
O pluralističkom (de)monizmu “Pitanja”
Jedna od ključnih
osobina “Pitanja”, do sada nedovoljno elaborirana, ogleda se u tome da u
njegovom rješavanju protagonisti i ispitanici – “aktivni” i “pasivni”
birači – ne zauzimaju ista mjesta, niti gaje ista očekivanja, jer su im
perspektive bitno različite. To znači: jedno pitanje – više odgovora.
To je jedini “pluralizam” u posvemašnjem monizmu koji caruje diljem
“Lijepe HZ HB” – povijesno gledano sastavnom području mitske
Crveno-Bijele Hrvatske. Nakon što je u Sarajevskom kantonu odlučeno da
školska godina započinje emitiranjem himne, u Crveno-Bijeloj Hrvatskoj
mogli bi kao odgovor početak školske godine obilježiti prigodnom poemom:
Pred otvorenom kartom Federacije roda moga, sa posebnim osvrtom na
županije sa hrvatskom većinom.
Tako,
na primjer, pozicija jednog prosječnog Hrvata iz centralne Bosne i
pojedinih hrvatskih stranačkih (pro)čelnika nije, niti može biti ista.
Na pitanje da mu objasni sadržaj “Hrvatskog pitanja” jedan mladi kolega
iz SAD za potrebe svoje ankete od “prosječnog Hrvata” iz centralne Bosne
nije dobio precizan odgovor. Ovaj hrvatski demokratski subjekt samo je
iskazao želju da se “hrvatsko pitanje” riješi, jer će mu onda “biti
bolje”, ali nije znao to konkretizovati, osim da – “Dragan Čović dođe na
vlast”.
“Pitanje” je, dakle, ovdje na čekanju, a s njim i
odgovor. Koliko je odgovor realan i zasnovan na stabilnim pokazateljima
drugo je, odnosno prvo “Pitanje” – pitanje prije “Pitanja”. U tome se
ujedno ogleda “mističnost” “Pitanja”: pogrešno postavljeno ono zaziva
pogrešan, tj. nejasan odgovor vezan za populistička očekivanja o
“hrvatskoj stranačkoj konjici” Dragana Čovića koja se odnekud, uz
pobjednički zvuk trube, pojavljuje da bi rastjerala neprijatelje, a njih
je na svim stranama. Kud god kao Hrvat da kreneš ovom zemljom susrećeš
sve same neprijatelje uključujući sebe.
Ni perspektiva jednog
prosječnog srednjoškolca iz centralne Bosne nije usporediva sa onom
njegovih političkih čelnika. Hrvatsko pitanje ovog prosječnog
srednjoškolca dobilo je formu popravnog ispita iz hemije (hrvatski:
kemije). Njegovi brižni roditelji pozvali su svog kućnog prijatelja,
inače profesora ovog predmeta, da propita njihovog sina iz gradiva koje
će polagati na popravnom ispitu. I – kaže dalje priča – upitao je
profesor prosječnog bh. hrvatskog srednjoškolca da mu nešto kaže o
jednom kemijskom elementu, naime koje mjesto zauzima u Periodnom sistemu
elemenata.
“Ne kaže se sistem nego sustav”, samosvjesno je
reagirao prosječni hrvatski srednjoškolac. “Pa dobro”, odgovorio je
profesor, “koje mu je mjesto u sustavu?” “E, to ne znam”, odgovorio je
naš prosječni hrvatski srednjoškolac iz jednog gradića centralne Bosne. O
“Hrvatskom pitanju” nije se izjasnio, jer iz tog predmeta nije ni pao
na popravni. A zapravo je, desnu ruku na lisnicu, cijela nacija, osim
onih koji “Pitanje” neposredno rješavaju, pala na popravni ispit iz tog
“predmeta”. Što implicitno upućuje na to da bi što hitnije trebalo
štampati udžbenik sa gradivom iz predmeta “Hrvatsko pitanje”. Nešto
poput testova za polaganje vozačkog ispita. Naprimjer: ako se bh. Hrvat
nađe na raskrsnici ili na kružnom toku, a sa desne strane mu dolazi
Mladen Bevanda u superluksuznom Audiju 6, ko u tom slučaju ima prednost?
“Zna se” da ima Bevanda, ali to je samo pitanje za test. I tako, po tom
principu, anticipirati sve moguće zamršene situacije iz “gradiva” o
hrvatstvu. Tako sinhroniziran “saobraćaj” omogućio bi i lakši protok
ljudi, roba i ideja, a pojedincima omogućio ceretificiran status glede
“Pitanja” koje bi se stalno kršilo.
O onima koji “Pitanje” rješavaju na terenu pa nemaju vremena da padnu na popravni ispit, govore neki od sljedećih primjera.
Bolje je imati bogatog nego siromašnog punca
Perspektiva
predsjednika HDZ BiH, prof. dr. sci acc. Драгана Човића (hrvatski:
Dragana Čovića), predsjednika Predsjedništva BiH (hrvatski:
predsjedatelja HZ HB), daleko je od perspektive naših dosadašnjih vrlih
ispitalaca. Za razliku od njih iza predsjednika i predsjedatelja je više
krivičnih prijava na sudu (inače “reformiranom”), odbačenih između
ostalog zbog nepostojanja originalne dokumentacije. Vidljiva razlika
primjetna je i u više nego kvalitetnom rješenju njegovog “potpitanja”,
tj. stambenog pitanja. Naime prije nego što se bacio na rješavanje
“Hrvatskog pitanja” riješio je predsjednik i predsjedatelj vlastito
stambeno “potpitanje”, i to tako što je bez referenduma i bez odluke
HNS-a, čak i bez znanja predsjednika Federacije Marinka Čavare, skrenuo
tok rijeke Radobolje i na parceli od nekih, skromnih 2.000 m² podigao
grandiozni objekt sastavljen od dva dijela kakvog se ne bi postidjeli ni
megabogataši kolumbijskog kartela.
Treba
li isticati da predsjednika i predsjedatelja od njegovih suplemenika iz
centralne Bosne razdvaja i “Security”, zadužen za njegov miran san,
nakon što ga iscrpi za hrvatsko dobro utrošen radni dan. “Ne znam zašto
se piše o kući, kad je važnija rekonstrukcija federalne vlade”, pitao se
začuđeno i odmah odgovorio predsjednik i predsjedatelj. “U naselju
Bare”, javljaju mediji, “prije rata je gradnja stambenih objekata bila
zabranjena. Tu je bila šetnica, rasadnik i imanje mostarskog zatvora.
Poslije rata je na Barama sagrađeno elitno naselje”.
Nije da
slutim, ali nekadašnja povezanost ovog zemljišta sa zatvorom budi neke
asocijacije o možebitnim projektima “obnove i rekonstrukcije”.
Detaljnije se o akrobatskim akcijama porodice (hrvatski: obitelji)
Čović, vezanim za serijsko stjecanje nekretnika, prosječan bh. hrvatski
čitalac može uputiti na sljedećoj adresi:
https://www.cin.ba/bogati-covicev-punac/.
Poučak glasi: bolje je
imati bogatog nego siromašnog punca, uz to i penzionera, da se ne kaže
umirovljenika. Zamišljam da će nekad, u davnoj budućnosti, istražujući
ostatke Čovićeve rezidencije, arheolozi iskopati tablu sa natpisom:
“Područje riješenog hrvatskog pitanja. Strogo zabranjen pristup osobama
sa neriješenim (pot)pitanjem”. U kakvoj će kataklizmi “kuća” nestati
(ako će ikad), nezahvalno je nagađati. Možda će taj zadatak na sebe
preuzeti partizani sa devastiranog partizanskog groblja u Mostaru
išaranog ustaškim sloganima. Ovdje se “Pitanje” ne postavlja jer je
odgovor kristalno jasan. Prelila se ustašija iz Hrvatske u terensku
ispostavu HZ HB. Ili je proces išao obratnim smjerom?
(Ne)službena putovanja za rješavanje “Hrvatskog pitanja”
Prema
izvještaju Ureda za reviziju institucija u BiH potrošio je na službena
putovanja tokom 2015. godine ministar finansija i trezora u Vijeću
ministara BiH Vjekoslav Bevanda astronomski iznos od “162.803 KM, od
čega se 13.269 KM odnosi na izdatke za službena putovanja u zemlji, a
149.534 KM na izdatke za službena putovanja u inozemstvu. Od toga je
znatan broj dana proveden u Republici Hrvatskoj”.
Putovanja u
Hrvatsku obavljana su i vikendom dok je “putovanje u Split najčešće bilo
privatne prirode i to zbog činjenice da u Splitu boravi supruga
ministra Bevande”. Ove privatne (hrvatski: službene) posjete ministra
Bevande država BiH (što znači i bh. hrvatski poreski obveznici) platila
je više od 50.000 KM, uključujući i troškove na službenog (hrvatski:
privatnog) vozača. Svemu tome usprkos Bevanda je optimističan jer kaže:
“Očekujem pozitivan odgovor MMF-a i novi program u vrijednosti od 550
milijuna eura”.
Imajući
ovo u vidu svako razuman će se složiti da su Bevandina (ne)službena
putovanja u Hrvatsku bila prvenstveno na fonu rješavanja “Hrvatskog
pitanja”. U tu svrhu je ministar (hrvatski: sjecikesa), kaže istinita
legenda, nepotrebno potrebovao 16 ljetnih i isto toliko zimskih guma za
svoj, a inače službeni, Audi 6. Ko kaže da se na ovaj način ministar
nije pripremio za predstojeća nevremena taj ne zna o čemu govori. Bliže
istini biće oni koji ovaj dalekovidni ministrov potez povežu sa
svehrvatskim vizijama, na putu prema Splitu doživljenih u Međugorju.
Za
očekivati je da jednom, kada ode u penziju (hrvatski: mirovinu), ova
svoja putešestvija ministar Bevanda Vjekoslav, u duhu imena svoga,
ovjekovječi i proslavi u službenoj (Auto-Audi 6)biografiji: “Kako sam na
službena putovanja u Hrvatsku rješavajući Hrvatsko pitanje spiskao više
od 50.000 KM (hrvatski: kilometara)”. I njegova je perspektiva u odnosu
na našeg prosječnog Hrvata iz centralne Bosne i srednjoškolca bitno
drugačija. Dok su oni više skloni sjedilačkom načinu života Bevanda
radije, nomadskom načinu života sklon, za vrijeme mandata tumara
svijetom i učestalo posjećuje suprugu da sama ne vene u matičnoj tuđini.
Što opet znači da se njegovo i njihovo “Hrvatsko pitanje” nikako ne
može uskladiti i na njega ponuditi jedinstven odgovor. To samo po sebi
govori o dijalektici “Pitanja”, o njegovoj mitskoj naravi koja seže do
Irana i ajatolaha Homeinija.
Jedan narod, jedna vjera, jedan vođa
Perspektiva
rješavanja “Hrvatskog pitanja” biskupa banjalučkog dr. Franje Komarice
neusporediva je sa opisanim perspektivama. “Mi smo ovdje Bleiburg. To je
muka i to sam želio u Bleiburgu da poručim”, rekao je biskup nakon
sastanka s predsjednikom Hrvatskog sabora Željkom Reinerom u Banjoj
Luci, odgovarajući na pitanje novinara zašto je 14. maja 2016. išao u
Bleiburg, gdje je predvodio misu. “Ljudi, što vi govorite ovdje? Dođite u
Banja Luku pa vidite, tamo je Bleiburg. Gdje su Banjalučani, zašto su
oni pobijeni, zašto je njima oduzeto pravo na identitet? Nemaju pravo na
svoje rodno mjesto. To je Bleiburg za mene“, zavapio je Komarica, a
prenijela HINA.
Za razliku od prijenavedenih biskup Komarica
posegnuo je u rješavanju “Hrvatskog pitanja” za tradicionalnim hrvatskim
saveznikom “od stoljeća sedmog” – za poviješću. Da li slučajno, ili ne,
otvoreno je pitanje, ali tu su mu se omakle neke faktografske greške
koje upućuju na neprimjerenost uspostavljene paralele. Na Bleiburgu u
maju 1945. i kasnije na tzv. “križnom putu” jesu počinjeni gnusni
zločini nad ostacima vojnih formacija NDH i većim brojem civila hrvatske
nacionalnosti, ali Komarica se ne pita odakle oni na Bleiburgu, još i
nakon zvaničnog završetka Drugog svjetskog rata. Ko ih je tamo, i to pod
prijetnjom, gurnuo kao živi štit da bi živ i zdrav na svom “križnom
putu” stigao do Argentine?
Zaboravlja
biskup da je NDH bila proglašena državom “Božje providnosti” pod
geslom: Jedan narod, jedna vjera, jedan vođa i da su u to ime do 1945.
počinjeni masovni zločini prvenstveno nad Srbima, nad kojima se
zgražavao i tadašnji njemački opunomoćeni general u Hrvatskoj E. Glaise
von Horstenau. Zaboravlja na Jasenovac i druga stratišta koja se danas u
Hrvatskoj, uz prateće dokumentarce, revizionistički proglašavaju
mjestima komunističkih zločina. Ako to tvrdi čak i predsjednica
Republike Hrvatske, Kolinda Grabar Kitarović, onda o tome ne može biti
sumnje, tim više što tako piše i Glas Koncila.
Zaboravlja biskup
Komarica i na to da je šef hrvatskog redarstva Eugen Dido Kvaternik,
deset godina nakon svoga pada, pisao da se u NDH “radilo o stalnom i
opetovanom kršenju osnovnih etičkih i moralnih zasada po znatnom dijelu
hrvatskog narodnog kolektiva”, dok je šest godina kasnije priznao da se
radilo o “teškim izgredima koji s moralnog stanovišta sačinjavaju
grijeh, sa pravnog zločin, a s političkog ludost”.
Iako je on
svoju knjigu pisao s drugom intencijom, rasulo i kraj NDH odgovarali su
duhu naslova Poglavnikove knjige – prve tiskane korijenskim pravopisom:
Strahote zabluda. Tu “strahotu” možda najbolje oslikava činjenica da je
Pavelić, kao karikaturalna balkanska verzija Hitlera, još i početkom
maja 1945. zaslužnima za krvavi procvat NDH dijelio odlikovanja. Čak i
posmrtna. Sve ovo upućuje na trojnost fenomena NDH: spoznajnu, etičku i
psihohistorijsku razinu.
Gdje je oko 200.000 hrvatskih Srba koji su ᾽95. prisilno napustili Hrvatsku?
Podrazumijevajući
to da se masovne likvidacije koje su pratile Bleiburg ničim ne daju
opravdati, ostaju sva ova i druga pitanja koje biskup Komarica, naričući
nad Hrvatima u Republici Srpskoj, ne uzima u obzir. Previđa preuzvišeni
i to da je 9. I. 2012. povodom Dana Republike Srpske iz ruku
predsjednika Republike Milorada Dodika primio Orden časti sa zlatnim
zracima, koji je muftija banjalučki Edhem Čamdžić odbio primiti.
Da
ostavimo po strani sve ostale implikacije jedne neusporedive usporedbe
koja šepa na svakom koraku, postavimo pitanje: kako biskup Komarica može
uspoređivati, i to iz hrvatske perspektive, Bleiburg koji je
predstavljao i odmazdu za ustaške zločine, plaćene životima i postratnim
traumama brojnih nevinih civila, sa današnjim poraznim stanjem Hrvata u
Republici Srpskoj od čijeg je predsjednika primio visoko odličje? To
odličje, naime, znači da biskup podržava aktualno političko vodstvo
Republike.
Morao bi se biskup također upitati gdje je danas oko
200.000 hrvatskih Srba koji su ᾽95. prisilno napustili Hrvatsku, a nad
čijom je zlom sudbinom Tuđman orgazmički trijumfirao spominjući i
njihove “prljave gaće”.
Stvari
su, da zaključim, puno kompleksnije i nisu uvijek onakve kakvima se
čine, ili kakvim ih neko želi predstaviti. Posebno imajući u vidu to da
Katolička crkva nikad nije eksplicitno osudila Tuđmanovu politiku u BiH,
a da je sam biskup Komarica, prema navodima svjedoka, bio jedan od
aktera te politike sudjelujući u zamjeni kuća i stanova između Hrvata i
Srba na relaciji Hrvatska-Banja Luka. Što konačno znači da je današnji
broj Hrvata u Republici Srpskoj sa nekadašnjih 150.000 svedan na nekih
12.000 i djelo samoga banjalučkog biskupa.
I ne bih se baš
složio sa mnogopoštovanim biskupom koji kaže da je banjalučkim Hrvatima
“oduzeto pravo na identitet” i da “nemaju pravo na svoje rodno mjesto”.
Čini se da stvari stoje dijametralno suprotno i da su banjalučki Hrvati,
i biskupu Komarici zahvaljujući, u Hrvatskoj ostvarili pravo na
upražnjavanje “identiteta”, a Hrvatska je, kako se zna, njihova i
matična i rezervna Domovina. Svehrvatska je ideologija pojam “rodnog
mjesta” odavno proglasila bogohulnim i svela ga na “Pitanje”. Ne mogu se
ljudi učiti jednom, a od njih se očekivati drugo, preciznije: živjeti u
Bosni i Hercegovini, a Hrvatsku smatrati matičnom domovinom. Odnosno,
mogu, ali u tom slučaju moraju prihvatiti i posljedice ove inverzije.
“Pitanje” ovdje glasi: Ili bosanski život, ili svehrvatska inverzija?
Dok dlanom o dlan, od “stoljeća sedmog” stoljeća minuše
Sljedeća
perspektiva rješavanja hrvatskog potpitanja ogleda se u pismu kardinala
Vinka Puljića upućenog patrijarhu Srpske pravoslavne crkve Irineju
8.II.2016. Upozoravajući ga na neprihvatljivost njegovog javnog
veličanja nastanka Republike Srpske, kardinal se poziva “na istinu Božju
i na pravdu Božju”. Ovome što zvuči ekumenski i kršćanski ne bi se
imalo uputiti nikakvog prigovora da isti taj kardinal od Čovića kao
partijskog šefa na oltaru nije primio biskupski štap čime je sam
devalvirao svoj pastirski (hrvatski: partijski) položaj, i da od
predsjednika te iste Republike Srpske biskup Komarica nije primio visoko
(para)državno odličje. Moglo bi se još toga nabrajati iz povećeg
korpusa dosljednih nedosljednosti.
Novu/staru perspektivu
rješavanja “Hrvatskog pitanja” oživio je zastupnik u Saboru Republike
Hrvatske ortoped dr. Božo Ljubić kazavši da, s obzirom na aktualnu
političku situaciju u BiH, nikad nije bilo aktualnije oživljavanje
Herceg-Bosne. Ne znam kakva su ortopedska politička pravila važila u
vrijeme Tuge, Buge, Klukasa i Muhle, ali umijeća koja kao saborski
zastupnik bh. dijaspore i višestruki recidivist i povratnik u
tisućugodišnji državotvorni Interkontinental, pokazuje dr. Ljubić navodi
na pomisao da nisu bila mnogo drugačija od današnjih. A bijaše to kao
jučer, dok dlanom o dlan, od “stoljeća sedmog” stoljeća minuše.
Najnoviju
perspektivu po pitanju “Pitanja”, sasvim neočekivano, otvorili su
jajački srednjoškolci hrvatske i bošnjačke nacionalnosti kojima je
(zasad) uspjelo da ih se ne razdvaja u dvije škole pod jednim krovom
(hrvatski/bosanski: korovom), onemogućivši tako sprovođenje Odluke
Skupštine Kantona o osnivanju nove škole po bosanskom planu i programu.
Nezvanično se, istina, saznaje da je u Jajcu osnovana srednja škola na
bosanskom jeziku koja će učenike upisivati od sljedeće školske godine. U
Kiseljaku je već otvorena osnovna škola samo za učenike hrvatske
nacionalnosti. Idu Hrvati ispred “Pitanja”, toliko ispred da im zadnje
noge sustižu prednje. To se zove anticipacija.
“Hrvatsko pitanje” – kiseljački odgovor(i)
Neopravdano
bi i diskriminirajuće u ovom kolažu različitih pristupa rješavanju
“Hrvatskog pitanja” bilo ne spomenuti još jednu i više nego uspješnu bh.
hrvatsku perspektivu kodnog naziva “Sarajevski kiseljak”. Ne misli se
tu na legendarnog člana Predsjedništva BiH “iz reda”, poznatog po
sumnjivim putnim nalozima (hrvatski: razlozima) iz vremena dok se
požrtvovano u Parlamentu BiH zalagao za rješenje “Pitanja”. Poznatom
također i po opravdanom zahtjevu da se “Sarajevski kiseljak” ne diči
tradicijom i imenom preuzetim od kiseljačkog “Kiseljaka”. A
najpoznatijem po tome što su ga kao člana “iz reda” u Predsjedništvo
instalirali bošnjački glasovi.
Znači
li to da ključ rješenja “Pitanja” u svojim rukama zapravo drže
Bošnjaci? Jeste da to izaziva određene logičke, čak i et(n)ičke dileme,
ali ovdje je od dilema važnije “Pitanje” riješeno preko (leđa)
bošnjačkih partnera. Što znači da smo se u cilju njegovog rješavanja
spremni odreći logike i etike i prihvatiti se političke “motike”. Mi
gradimo “Pitanje”, “Pitanje” gradi nas. I inače glasovit kao rasadnik
vrsnih hrvatskih kadrova, dao je Kiseljak još jednog člana
Predsjedništva BiH “iz reda” koji je, rješavajući “Hrvatsko pitanje”,
također najprije riješio vlastito stambeno pitanje u najužem centru
Sarajeva, plus galerija slika smještena u nešto manje najužem centru.
Po
svemu sudeći kao prilog rješavanju “Hrvatskog pitanja” sin ovog
dokazanog hrvatskog kadra upisao se na doktorski studij odsjeka jednog
sarajevskog fakulteta na kojem je inače zaposlen njegov otac. To, s
druge strane, ukazuje na jednu zabrinjavajuću pojavu, naime na
koncentraciju Hrvata u određenim poslovno-umjetničko-znanstvenim
oblastima, dakako sve u cilju rješavanja “Hrvatskog pitanja”. Za
očekivati je da naglo probuđene bošnjačke vizije gospodina Sejfudina
Tokića, dojučerašnjeg dvostrukog partijskog druga našega kadra,
inspirativno djeluju u pravcu rješavanja ne samo bošnjačkog nego i
“Hrvatskog pitanja” pod sloganom: “Hrvati na okup”. Ili: “Na otkup?”
Ili: “Na zakup?” Uvijek vodeći računa o antičkoj mudrosti Ljube Ćesića
Rojsa: “Ko je jamio, jamio je”.
“Hrvatsko pitanje” – feministički odgovor
Neopravdano
bi bilo zapostaviti feministički aspekt “Hrvatskog pitanja”. Uza sve
ostale pokazatelje o tome zorno svjedoče primjeri gospođa i
profesionaliziranih Hrvatica poput Borjane Krišto i Lidije Bradare. Ove
su rasne Hrvatice – sestre rođene Tuge i Buge – “Hrvatsko pitanje”
riješile – vizualno: vidljivim zlatnim križem na lančiću koji svako
malo, u pristojnoj mjeri dekoltirane, ponosno a diskretno pučanstvu
pokazuju pred TV kamerama. Da li su se pri tome ugledale na veliki
“plus” postavljen iznad zapadnog Mostara nije sasvim sigurno, naime to
će se moći smatrati riješenom dilemom kada navedene gospođe na svoje
hrvatske grudi postave križ iste takve veličine. Da sve bude vidljivije i
uvjerljivije. Ne bi trebalo iznenaditi da se, osim takvog križa, na
njihovim hrvatskim grudima nađe i zvonik franjevačke crkve u Mostaru,
dakako u svojoj (ne)prirodnoj veličini. Ta veličina, da se naslutiti,
istovremeno će simbolizati i vizualnu veličinu “Hrvatskog pitanja” –
riješenog jednom za svagda.
Da je to tako i nikako drukčije
potvrđuje Brotnjo.info: “Zahvaljujući mostarskim franjevcima grad na
Neretvi uskoro će dobiti jednu novu, a po svemu sudeći u budućnosti
nezaobilaznu turističku atrakciju. Naime na 80-om metru zvonika
franjevačke crkve sv. Petra i Pavla otvara se vidikovac s kojeg je
Mostar vidljiv iz ptičje perspektive. No, to nije sve, uskoro će u
zvoniku biti otvorena međunarodna galerija. Inicijator ove ide je fra
Iko Skoko, gvardijan Franjevačkog samostana sv. Petra i Pavla u Mostaru.
On je predložio da se veliki zvonik franjevačke crkve, koji je dobio
ime ‘mostarski zvonik mira᾽, preuredi s ciljem da u njemu bude smještena
međunarodna galerija mira i edukacijski centar kao i vidikovac.”
Znači:
“Pitanje” iz “ptičije perspektive” Crveno-Bijele Hrvatske sve u
funkciji izgradnje “mira”. Dođu čovjeku u pamet ekumenske asocijacije:
“Mir turistički bio uvijek s vama”. A tek kada naše novovjekovne Tuga i
Buga taj zvonik prikače sebi na grudi! Kao posljedicu “edukacije” i
“galerizacije” “Pitanja”. Mogla bi se ovdje plodno ukrstiti mostarska i
kiseljačko-sarajevska perspektiva rješavanja galerijskog “Pitanja”
(hrvatski: prostora). Postoji dakako i televizijska (hrvatski:
dalekovidnička) verzija “Pitanja”. Nju je uspješno demonstrirala
hrvatska parlamentarka Borjana Krišto, odriješito izjavivši da “hrvatski
narod neće plaćati pristojbu za BHT”. Do tada, inače, nije bilo poznato
da je “hrvatski narod” kolektivni pretplatnik ove TV kuće, ali sad se i
to zna. Nije gospođa Krišto objasnila kada je to i gdje kontaktirala sa
ovim mega “pretplatnikom”, ali ne može se čak ni od nje očekivati da
zalazi u detalje. Diskusije u Parlamentu su, poput nje same, vremenski
striktno ograničene, osim toga uvijek postoji mogućnost “ispravke krivog
navoda”. Uglavnom: “Hrvatski narod neće!”
“Hrvatsko pitanje” – burek odgovor
Očekivati
je, također, da o tom problemu, u duhu tradicionalne tolerancije i
međusobnog uvažavanja, prodiskutiraju šefovi HDZ-a i SDA u jednom
restoranu u Konjicu gdje se, prema riječima gospodina Izetbegovića,
pravi “dobar burek”. Eto razloga za sastanak i rješavanje “Pitanja”. Ako
će se tom prilikom na jelovniku naći i “gastronomija” i “astronomija”
to će samo dodatno govoriti o ozbiljnosti pristupa “Pitanju”. Uostalom,
na jednom predizbornom plakatu HDZ-a tokom izbora 2014. našao se prikaz
(hrvatske) šake u obliku bureka-zvrka. Još je to jedna od anticipacija
rješavanja “Pitanja” – uz burek.
Šteta je da u tim pregovorima
neće sudjelovati jedan visoki, trenutno “umirovljeni” hrvatski kadar,
koji se prije nekoliko godina čudom čudio, kada sam objašnjavao da se
hrvatski nacionalni osjećaj u BiH, pojavio (tek) koncem stoljeća
devetnaestog. Čovjek je bio zbunjen tom činjenicom iz čega se da
zaključuti da je godinama politički predstavljao narod kojemu nije znao
ni datum “rođenja”. Možda se i tim može objasniti današnja kompleksnost “Pitanja”.
Bolje mrtav Hrvat nego živ Bosanac
Ima
još jedan, krajnje inventivan način rješavanja “Pitanja”, ovaj put u
režiji jednog sarajevskog župnog ureda. Tamo su, naime, sukladno
kršćanskom konceptu ljubavi, riješili da sve (rijetke) pojedince koji su
svoje “Pitanje” riješili tako što su se proglasili Bosancima, kao
odgovor na “Pitanje”, oni jednostrano proglase mrtvima, odnosno sretnim
dobitnicima moždanog i srčanog udara, što mu dođe na isto.
I
ovdje je poučak jasan: Bolje mrtav Hrvat, nego živ Bosanac. Niko i nikad
doduše nije rekao da će put do nacionalne slave biti posut ružama.
Kad
se – pojedinačno i skupno – sagledaju sve ove perspektive rješavanja
“Hrvatskog pitanja”, što ne znači da su time iscrpljene i sve ostale
varijante, postaje kristalno jasno da ih se ne može harmonizirati i
pretočiti u jedan odgovor na jedno pitanje. S obzirom da je, također
odavno, postalo jasno da se tzv. “Hrvatsko pitanje” postavljeno u
pravaškom svehrvatskom duhu i duhu političkog katolicizma konca XIX. i
početka XX. stoljeća u BiH ne može riješiti nego samo rješavati, morat
ćemo to prihvatiti zdravo za gotovo. Što znači da na postavljeno
“Pitanje” jedinstvenog odgovora nema, i da se do odgovora može doći samo
preko “potpitanja”, što znači individualnim pristupom jednoj bizarnoj
“enigmi” baštinjenoj od povijesti: od Starčevića i Stadlera do Tuđmana,
Čovića, Komarice i Puljića. I biskupa Ratka Perića. “Pitanjem” dominira
“Pitanje” i u toj se nacionalnoj “skandinavki” ništa ne može
promijeniti: uvijek neki pojam ostaje nerješiv. “Hrvatsko pitanje” – odgovor jajačkih srednjoškolaca
Kako
stvari trenutno stoje, jedini pravi odgovor na “Pitanje” ponudili su
jajački srednjoškolci hrvatske nacionalnosti čiji predstavnik Ivica
Jukanović kaže: “U ovoj zemlji treba da vlada zajedništvo, podjele na
dva ili na tri nisu realne opcije za budućnost mladih koji odlaze svakim
danom iz naše zemlje. Sa ovom omladinom i sličnom ima budućnosti, a sa
ovim starim i istrošenim ljudima na vlasti nema sigurno. Naša borba se
nastavlja jer ne želimo da se formiraju neke nove škole, lakše je
pronaći rešenje za postojeće.”
Postoji
dakako i televizijska (hrvatski: dalekovidnička) verzija “Pitanja”. Nju
je uspješno demonstrirala hrvatska parlamentarka Borjana Krišto,
odriješito izjavivši da “hrvatski narod neće plaćati pristojbu za BHT”.
Do tada, inače, nije bilo poznato da je “hrvatski narod” kolektivni
pretplatnik ove TV kuće, ali sad se i to zna
Jajački
srednjoškolci kao da su čitali Dostojevskog koji 1878, obraćajući se
moskovskim studentima, kaže: “Nikada naša omladina nije bila iskrenija i
čestitija (što nije mala stvar, već velika, istorijska). Ali nevolja je
u tome što omladina nosi u sebi laž dva veka naše istorije (...) Po mom
mišljenju, vi ni za šta niste krivi. Vi ste samo deca ovog društva,
koje je laž u svakom pogledu.” To što ove riječi savršeno reflektiraju
stanje u današnjoj BiH, slučajna je koincidencija koju, u ime boljitka
naroda, treba ignorirati. Narod je važniji od koincidencije, a sve se i,
inače, radi u ime naroda. Šta će biti ako jednom ne bude naroda?
Preostat će samo to da se krstimo i lijevom i (naročito) desnom: “U
ime…”
To ujedno govori da su, za razliku od bajatih čovića i
ljubića kao i mudrih biskupskih glava, mladi prepoznali problem i na
“Pitanje” ponudili svom vremenu, a ne pseudohistorijskim svehrvatskim
tlapnjama, primjeren odgovor. To što su u manjini i što im se iza leđa
koordinirano radi o “glavi” ne ulijeva prevelik optimizam u pogledu
konačnog rezultata njihovog odgovora na “Pitanje”. U najboljem slučaju
može se tipovati na to da će neka preostala hrvatska glava za pedesetak
godina dosjetiti šta je ovdje pisac htio da kaže.
Hrvate i
inače, među brojnim sličnim osobinama, krasi i ta da idu budućnosti u
susret, samo što pritom u pravilu zaglave u prošlosti.
“Hrvatsko pitanje” – “Sva je sreća da će nas nestati”
Bilo
kako da bude ostat će “naputak” što ga glede “hrvatskog pitanja” u BiH
septembra 1942, u pismu upućenom Ministarstvu vanjskih poslova, kao
“odgovor” i politički “epitaf” za budućnost, ispisuje komandant Druge
talijanske armije Mario Roata: “(...) treba da priznamo da je Hrvatska,
takva kakva je danas u velikoj mjeri minirana po pitanju etničkog
sastava zbog priključenja Bosne i Hercegovine, jer ta oblast nema ništa
zajedničkog sa Hrvatskom u pravom smislu te riječi i pretežno je
naseljena Srbima pravoslavcima i muslimanima. (...) Bosna i Hercegovina
nemaju nikakve veze sa Hrvatskom, od koje ih dijeli široko korito Save i
to ne samo fizički, jer dok se u Hrvatskoj osjeća istorijsko-kulturni
uticaj Beča, Bosna i Hercegovina svojim navikama, običajima, nošnjama i
načinu života odražavaju bitni vizantijski uticaj, kao i uticaj duge
otomanske vladavine. Bosna je šarolika, tipično balkanska oblast, koja
može da bude sve, sem hrvatska.”
Komentirajući "Hrvatsko
pitanje" jedan je ovdašnji fratarski šeret nedavno ushićeno rezignirao:
"Sva je sreća da će nas nestati." Ne znam šta bi se ovome moglo dodati, a
oduzeti se nema ništa. Jer to će biti jedini pravi i konačni odgovor na
"Pitanje". Bilo je takvih naroda u povijesti. Tek jedan među njima su
Vandali, po kojima ime nosi Andaluzija pokrajina u Španiji. Vandali su
međutim svoju svjetsku slavu stekli tako što su patentirali “vandalizam“
kao "mjernu jedinicu" destrukcije. Naši "Vandali" na dobrom su putu da
patentiraju "kroatizam" i tako dobre stare Vandale nadiđu i pošalju na
zasluženi odmor. „Zadnji Marinko Čavara“, predsjednik Federacije BiH po uvjerenju
Jedna
je od markantnih crta "Pitanja" da ono uvijek insistira na formi, a ne
na suštini koja mu u pravilu izmiče. Ne samo kad su u pitanju
srednjoškolci-juniori, nego i veterani hrvatstva poput predsjednik F BiH
Marinka Čavare čije bi sabrane izjave sasvim sigurno predstavljale
prvorazredan materijal za knjigu "Povijest ljudske gluposti".
"Vremena
se mijenjaju i mi se mijenjamo s njima." Tamo gdje se ovo životno
pravilo provincijalnim trikovima uporno nastoji izigrati ostaje samo –
"Pitanje". Da li je to ono pitanje koje Kranjčevićev Zadnji Adam –
"blijedim noktom, zadnje što je mako" – ispisuje na ledu?
Ili hadezeov "Zadnji Marinko Čavara"? "Na odru" HDZ-a "izdišući Adam".